Nevenwerkingen bèta-2-mimetica

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Nevenwerkingen b

Goeie middag!

Zou iemand met mij de fysiologie rond bèta-mimetica nog eens willen opfrissen?

Ik begrijp nl de voornaamste nevenwerkingen van inhalatie-B2-mimetica niet goed.

(1) tachycardie: zou ik nog knn vatten maar hart heeft toch B1-receptoren, dus dan veronderstel ik dat het hier daarop slaat, en dat deze receptoren ook gevoelig zijn voor B2-agonisten (maar iets minder gevoelig dan B2-receptor)

(2) tremor

(3) hypokaliëmie

Vooral tremor en hypokaliëmie kan ik niet goed vatten. Wellicht is het erg logisch, maar zouden jullie een tipje van de sluier knn oplichten?

Bedankt!

grtjs,

A.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nevenwerkingen b

Ad 2) Denk aan spierspanning. Als je sympaticus de overhand neemt, wat gebeurt daar dan mee?
Spoiler: [+]
Met tremor bedoelen ze een toegenomen fysiologische tremor die iedereen in meer of mindere mate heeft. De sympaticus zorgt voor een verhoogde spierspanning en dit zorgt voor een toegenomen fysiologische tremor.
Ad 3) Wat doet de sympaticus op de nier? Hoe verhoogt de nier het effectief circulerend volume?
Spoiler: [+]
b-Adrenerge effecten op de nier zorgen voor toegenomen afgifte van renine met een navenante toegenomen natrium-terugresorptie (via het RAAS) tegen uitscheiding van kalium waardoor een hypokaliemie kan ontstaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 303

Re: Nevenwerkingen b

Wat de tachycardie betreft, ik vermoed dat dit niet te maken heeft met de soort kruisactiviteit op verschillende adrenerge receptors die jij noemt, maar dat het een compensatoire tachycardie is. Inwerking op bèta-2-receptors zorgt namelijk (vooral in lever en spieren) voor vasodilatatie en daarmee daling van de bloeddruk. Via de baroreflex zal het hart de verlaagde bloeddruk proberen op te krikken d.m.v. een verhoogde slagfrequentie (tachycardie), immers: bloeddruk = slagvolume x slagfrequentie x perifere weerstand (gemodificeerde wet van Poisseuille).

Verder geldt inderdaad dat inwerking van agonisten op bèta-2-receptors in de nieren zorgt voor verhoogde renine-secretie, wat leidt tot verhoogde aldosteron-secretie en een verhoogde natrium/kalium-pomp-activiteit en als gevolg van natriumresorptie een hypokaliëmie.

Ook wat de tremor betreft, ben ik het eens met anusthesist.

Berichten: 1.116

Re: Nevenwerkingen b

Mmmh... Ik ben benieuwd hoe de inwerking van B2-mimetica in spieren en lever zorgen voor de reflectoire tachycardie eerlijk gezegd.

A. Zorgen ß2-mimetica in de lever überhaupt wel voor vasodilatatie? Volgens mij geldt dit enkel in de spieren. In de lever heeft een ß2-mimeticum volgens mij enkel effect op de glycogenolyse, die daardoor verhoogd wordt.

B. Inhalatiesympaticomimetica zijn lokaal werkende stoffen. Het lijkt mij eerlijk gezegd waarschijnlijker dat door de verhoogde concentratie de selectiviteit verloren gaat en ook ß1-receptoren getriggerd worden. Dat is overigens ook wat ik altijd geleerd heb. Als je in het farmacotherapeutisch kompas kijkt heeft men het bij een overdosering van salbutamol e.d. het ook over het gebruik van ß1-selectieve betablockers om dit tegen te gaan. Dit zou geen zin hebben wanneer salbutamol geen affiniteit zou hebben voor de ß1-receptor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nevenwerkingen b

Mmmh... Ik ben benieuwd hoe de inwerking van B2-mimetica in spieren en lever zorgen voor de reflectoire tachycardie eerlijk gezegd.


Zoals Philip Voets het zegt: door de vasodilatatie krijg je verlies aan effectief circulerend volume hetgeen gecompenseerd wordt door een (reflectoire) tachycardie (via verminderde perfusie nier en RAAS en via de baroreceptoren en baroreflex). Ik heb wel mijn twijfels over vasodilatatie in de lever overigens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Nevenwerkingen b

Ik heb wel mijn twijfels over vasodilatatie in de lever overigens.
Ik dus ook ;) . Daarnaast heb ik ook een beetje twijfels bij de vasodilatatie. Je moet al redelijk wat vasodilatatie hebben wil je reflectoire tachycardie gaan krijgen. Maar gezien het ook in de boeken wordt beschreven (boek longziekten, door M. Demedts) geloof ik het maar ;) .

Berichten: 303

Re: Nevenwerkingen b

Ik dus ook ;) . Daarnaast heb ik ook een beetje twijfels bij de vasodilatatie. Je moet al redelijk wat vasodilatatie hebben wil je reflectoire tachycardie gaan krijgen. Maar gezien het ook in de boeken wordt beschreven (boek longziekten, door M. Demedts) geloof ik het maar ;) .
Heel fijn :) Vasodilatatie in de spieren kan overigens goed voor flinke hypotensie zorgen. Er is nogal wat spiermassa in het menselijk lichaam.

Voor de 'ongelovigen' (http://pharmacologycorner.com/beta-receptors-1-2-3/) en eventueel ook op wikipedia te vinden:

"(...)

Liver: hyperglycemia and lipolysis occur when Beta 2 receptors are activated. Glucose metabolism is potentiated through gluconeogenesis and glycogenolysis.

Vascular smooth muscle: while Alpha 1 receptors mediate vasoconstriction, Beta 2 receptors induce vasodilation in muscle and liver."

Bovendien is speelt naast compensatoire tachycardie na sterke vasodilatatie de aanwezigheid van bèta-2-receptors op het hart wellicht een rol (bèta-1-receptors zijn weliswaar in de meerderheid, maar kruisreactiviteit kan ik me niet goed voorstellen en is overigens door aanwezigheid van bèta-2-receptors zelf ook niet nodig voor het verklaren van tachycardie). De waargenomen tachycardie zal een cumulatief effect zijn.

Reageer