Pws kristallisatie onderwerp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Pws kristallisatie onderwerp

Hallo,

Voor ons PWS hebben we besloten om iets met kristallisatie te doen. We kwamen op het idee om de invloed van een lage en een hoge pH (bijv. lager dan 2 en hoger dan 12) te onderzoeken op de vorm, grootte en eventueel de vormingstijd op een zout zoals Aluin dat niet met de zure of base stof reageert.

We kunnen alleen zo goed als niks hierover op het internet vinden. Weet iemand misschien of dit onderzoek haalbaar is of dat een pH verandering wel of geen invloed heeft?

Bij voorbaat dank,

Koen en David

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Pws kristallisatie onderwerp

Aluin reageert zuur in water, verder verwacht ik ook dat er wel een reactie zal ontstaan tussen respectievelijk een zuur en een base met aluin.

Of de proef haalbaar is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar dit is volgens mij een mooi alternatief.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Pws kristallisatie onderwerp

Bedankt voor uw antwoord!

We hebben naar uw link gekeken, maar het leek ons toch een beetje te simpel of in ieder geval te klein voor een profielwerkstuk. Zou het misschien een beter idee zijn om natriumacetaat te gebruiken? Het is een zwak zuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Pws kristallisatie onderwerp

Ikzelf heb niet zoveel ervaring met profielwerkstukken, in België is de regeling hierover een heel stuk minder strikt. Ik moest toen ik in mijn laatste jaar zat ook een 'onderzoekscompetentie' maken. Echter een jaar later werd dit afgeschaft, en zo te horen blijven de eindtermen hieromtrent de hele tijd veranderen. Dit allemaal even terzijde, gewoon om het inderdaad makkelijke proefje te verklaren ;)

Kristallen van natriumacetaat zijn een goed idee, bij aluin blijf je met die twee onbekende kationen zitten. Wanneer je dan toch met natriumacetaat aan het werken bent kun je ook het onderwerp "hotpack" aansnijden.
Natriumacetaat is bij het grote publiek waarschijnlijk het bekendst als natriumacetaat-verwarmertje en wordt ook gebruikt als "heet ijs". Wanneer natriumacetaattrihydraat-kristallen (smeltpunt 58 °C) verhit worden tot ongeveer 100 °C smelten ze. Wanneer dit afkoelt ontstaat een oververzadigde oplossing van natriumacetaat in water. Deze oplossing kan superkoelen naar kamertemperatuur, ver onder het smeltpunt, zonder kristallen te vormen. Door een metalen schijfje te knikken in de oplossing ontstaat een nucleatiecentrum waardoor de oplossing uitkristalliseert.
Je kan natuurlijk ook eerst zelf je kristallen maken, je kunt bijv. een kopersulfaat oplossing laten uitdampen en dan krijg je van die mooie blauwe kristallen. Vervolgens kan je deze laten reageren met respectievelijk een zuur en een base. Je kijkt waar het verschil licht en probeert dit te verklaren via een reactievergelijking. Hetzelfde geldt natuurlijk voor natriumacetaat.

Of je kan zo'n hotpack proberen na te maken, kijken of het lukt.

Hopelijk ben je hier iets mee.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Pws kristallisatie onderwerp

Bedankt voor de reactie! Toch hebben we besloten om ons pws over aspirine te doen, omdat we simpelweg niks konden vinden over hoe we het kristallisatieproces kunnen beïnvloeden.

Nu hebben we wel een vraagje over de synthese van aspirine. We gaan namelijk om iets aan het onderzoek toe te voegen een reactieomstandigheid veranderen. Het oplossingsmiddel voor de herkristallisatie, ethanol, moet zo'n 35 graden Celsius zijn. Wij gaan de synthese behalve bij die temperatuur ook bij 20 en 50 (iig onder en boven de 35) graden Celcius om te kijken hoeveel aspirine we krijgen en hoe zuiver die is.

Onze ondersteunende theorie zou zijn dat bij een hogere temperatuur van ethanol ( zelfde hoeveelheid ml als bij andere graden Celsius) de onzuiverheden beter zouden oplossen en we een meer zuivere aspirine krijgen, maar ook zal er iets meer aspirine oplossen (geen idee hoeveel) dus krijgen we wel minder aspirine.

Nu willen wij weten of deze theorie logisch is :-)

Bij voorbaat ongelooflijk veel dank!

Reageer