Springen naar inhoud

Parachute luchtweerstand

• Log in om te kunnen reageren

Sanchezinhoo

Sanchezinhoo

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2010 - 14:44

Hallo mensen,

Ik moet voor school een p.o. maken over de luchtweerstand van een parachute. De hoofdvraag is als volgt:

Wat voor invloed heeft de inhoud (volume) van de parachute op de luchtweerstand, bij een constant bovenaanzicht?

We wilden dit uittesten door een gewichtje aan een parachute (een plastic zak waarvan we de inhoud kunnen veranderen door het een stukje op te rollen) te hangen en meerdere keren de laten vallen met verschillende inhoud. Zo kunnen we de snelheid berekenen door de afstand te delen door de tijd en kunnen we dat invullen in de formule:

Fw = 0.5 x Cw x p x A x v^2

Dan heb ik twee vragen:

Hoe kom ik aan Cw, aangezien we een zelfgemaakte parachute van een plastic zak hebben. Als we hier niet aschter kunnen komen, kunnen we deze dan gewoon verwaarlozen?

Is onze proef goed om het doel te bereiken?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 14 november 2010 - 15:32

Van de variabelen die van belang zijn, mag je er niet een verwaarlozen. Even ter verduidelijking:de Cw waarde wordt verondersteld niet afhankelijk te zijn van grootte (schaal) van een voorwerp, noch van zijn snelheid, noch van zijn oppervlak. Daarvoor zijn die apart opgenomen in de formule voor de luchtweerstand.
De enige variabele die invloed heeft op Cw is de vorm. Een parachute met een grotere inhoud is sterker gebold en zal dus een wat andere Cw hebben dan een plattere. Het verschil zal niet groot zijn, ik denk dat de stabiliteit van de parachute eerder afhangt van de vorm.

Om je Cw te meten zou ik op een fiets en een mobiele GPS stappen, de parachute aan een unster (veerbalans) achter je houden, en bij verschillende snelheden de kracht (=weerstand) meten. Vervolgens meet je de grootte (A) en deel je door de luchtdichtheid op zeeniveau (1.225 Kg/m3 uit m'n hoofd). Invullen in de formule geeft Cw.

Niet te hard rijden want dan scheurt de parachute, en doe je proef op een stil weggetje zonder sloten en prikkeldraad aan de zijkant.

Sanchezinhoo

Sanchezinhoo

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2010 - 16:37

Dat is inderdaad wel een slimme. Hardstikke bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures