Zonnepanelen in hoogte ipv breedte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Zonnepanelen in hoogte ipv breedte

Beste,

Ik ben al een poosje aan het denken over volgende stelling:

Als het over zonnepanelen gaat, is er steeds een tekort aan grond-oppervlakte, dus er is een beperking. Ik wil ipv de panelen allen naast elkaar te plaatsen, de panelen concentreren op een kleinere oppervlakte, maar in de hoogte werken. Immers, de hoogte is "onbeperkt", de oppervlakte is duur en ik vind het jammer dat 1m² grond, amper geschikt is voor 1m² zonnepaneel.

Ik weet niet in hoevere dit allemaal optisch en elektrisch mogelijk is, omdat ik een mechanica-man ben, maar ik denk toch dat het de moeite is om hierover na te denken.

IDEE1:

Een ronde trommel (diameter zeg maar 4 meter) met aan de buitenkant zonnepanelen bevestigd.

Deze trommel laat men zeer snel draaien via een motor.

Voor en achter de trommel staan spiegels in een schuine stand, zodat steeds een maximale hoeveelheid licht een zonnecel kan bereiken. Tevens is de volledige constructie ook draaibaar, zodat het 24/24 gericht kan worden naar de zon.

Nu zit ik met de vraag, als een cel wordt opgelicht door de zon, en de cel geeft een voltage output, maar telkens is die zonnestraal enkele milliseconden weg (wegens draaien trommel), heeft die output van spanning dan een ONMIDDELLIJKE val, of gebeurt dit via een schuine daling van spanning?

Met andere woorden: De nuttige 'aangekochte', 'beschikbare' oppervlakte aan aarde die een mens bezit, maximaal benutten door niet enkel de oppervlakte te gebruiken, maar ook in de hoogte te gaan werken.

Misschien is dit een zeer onnozel idee, daarom had ik graag wat commentaar van kenners op dit vlak.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zonnepanelen in hoogte ipv breedte

De roterende trommel kost waarschijnlijk meer vermogen dan het gevangen stralingsvermogen.

Is een (verticale) blinde muur zoals je die bij veel flats ziet, niet veel eenvoudiger?

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Zonnepanelen in hoogte ipv breedte

Daarbij hebben zonnepanelen een optimale werking onder een hoek van ongeveer 30 graden met de zonnestralen. En aangezien het rendement van de dingen als zo laag is (op het moment iets van 10% ofzo?) is het niet zeer wenselijk

dit nog meer te verlagen door de panelen boven elkaar te plaatsen. Dakpannen als zonnepanelen is een veel beter idee. Dakbedekking ligt er immers toch al, dus die ruimte zijn we dan niet extra kwijt zeg maar.

Helaas zijn de paneeltjes nogal duur op het moment, eerst moet dit eens verbeterd worden (wordt wel lastig aangezien

de halfgeleiders erin, zoals germanium, erg schaars en dus duur zijn).

Reageer