Springen naar inhoud

Het afkoelen van water dmv uitzetting gas

• Log in om te kunnen reageren

Rutilus Phoenix

Rutilus Phoenix

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2010 - 21:34

Hallo,

Ik heb een opstelling bedacht om water te laten afkoelen met behulp uitzettende lucht, alleen zit er misschien een kink in de kabel( de uitzetting zou niet koelen maar worden omgezet in potentiŽle energie). Ik zou het erg waarderen als jullie wat helderheid kunnen geven, aangezien ik geen expert ben in thermodynamica.

Opstelling en werking:
In een bak met water ligt(horizontaal) een holle stalen buis, deze is verdeelt in 2 segmenten( 1 gevult met vloeistof, 1 met lucht) gescheiden door een schijf(deze kan verschuiven). Aan de cilinder zitten 2 buisjes die bevestigt zijn aan de kant de lucht.

1. in een compressor wordt de luchtdruk opgevoerd tot 10 bar
2. de lucht wordt in de buis gelaten, de lucht zet uit en verricht arbeid door de schijf met daarachter vloeistof naar achteren te duwen.
3. nu gaat de opening naar buis 2 open en kan de lucht weg nu verricht de vloeistof arbeid en wordt de lucht weg geduwd naar buiten de lucht in

Volgens mij worden bij beide keren dat er arbeid wordt verricht, Energie ontrokken uit de omgeving. Maar misschien wordt er de eerste keer alleen potentiŽle energie gemaakt door de vloeistof in te drukken.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 november 2010 - 22:40

Bij de compressie komt warmte vrij; bij de expansie koeling.
Dat zal elkaar compenseren.

Rutilus Phoenix

Rutilus Phoenix

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 10:49

sorry die stap was ik vergeten, ik koel de lucht na de compressie

coriolis

coriolis

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 15:00

nu verricht de vloeistof arbeid en wordt de lucht weg geduwd naar buiten de lucht in

Je kan de vloeistof toch niet comprimeren en dan expanderen. Het is immers een vloeistof.... Het kan expanderen door een gas te worden. Met 10 bar lucht zal je een vloeistof niet zomaar indrukken. Het schijfje zal onder die druk geen cm verschuiven. Of zie ik een deel van je opstelling verkeerd??

Veranderd door coriolis, 15 november 2010 - 15:03

Rutilus Phoenix

Rutilus Phoenix

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 15:07

Daar heb je gelijk in, dan moet je zeker wel een druk van 200 bar hebben en die pneumatisch toepassen is niet makelijk, aangezien de opstelling simpel moet blijven. mss dan de vloeistof vervangen door lucht of een vluchtig gas dat door hogere druk naar vloeibare fase gaat(minder haalbaar maar een optie)

coriolis

coriolis

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 15:24

Een ander gas is inderdaad een goed idee. Wel even oppassen met brandbare gassen natuurlijk.

Verder stel je het volgende:

sorry die stap was ik vergeten, ik koel de lucht na de compressie

Als je dit doet, dan kan je net zo goed het water koelen en gaat het hele doel van je opstelling verloren. Je kan wel een gas comprimeren met behulp van een compressor en dat door een leiding door het water laten lopen. Het gas zal dan uitzetten en warmte uit het water opnemen. Vervolgens komt het dan weer ongecomprimeerd bij de compressor aan en kan dan weer gecomprimeerd worden om het water verder af te koelen.

Dit is echter het principe van een koelkast en ik denk dat je op zoek bent naar iets nieuws....

Rutilus Phoenix

Rutilus Phoenix

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 16:58

ik wil een koelkast namaken, idd. maar dan met iets extra's de schijf die kon bewegen had een stang die aan het uiteinde van de cilinder er uit kwam. die zou dan mee bewegen met de schijf en zo het water "roeren"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures