Springen naar inhoud

Dichtheid water?

• Log in om te kunnen reageren

pwsgast

pwsgast

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 10:21

beste mensen,

ik ben voor mijn profielwerkstuk bezig om mogelijkheden te onderzoeken om uit stroming van water energie te halen.
dit leidde tot de vraag wat de dichtheid van water was bij T=283K in zoetwater.

ik weet de Binas waarde van 0,998kg/m3.
kan iemand me opweg helpen met het verband tussen de dichtheid, de temperatuur en het zoet(of zout) gehalte van water?

ik hoop met dit verband zelf een dichtheid te kunnen bepalen bij T=283K in zoetwater.
ik heb zelf metingen verricht en kwam daar tot een gemiddelde van 0,9946666kg/m3 of dit een beetje klopt weet ik ook niet, maar daar probeer ik door jullie reacties achter te komen

Alvast bedankt voor een reactie,
Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 november 2010 - 14:32

... een gemiddelde van 0,9946666kg/m3 of dit een beetje klopt weet ik ook niet ...

De nauwkeurigheid is onwaarschijnlijk groot.
Hoe meet je massa en volume? Gebruik je een pyknometer?

Veranderd door thermo1945, 15 november 2010 - 14:35

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 14:44

ik heb zelf metingen verricht en kwam daar tot een gemiddelde van 0,9946666kg/m3

Ik zou dit resultaat in elk geval eerst eens even afronden op significante cijfers...
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

pwsgast

pwsgast

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 19:21

De nauwkeurigheid is onwaarschijnlijk groot.
Hoe meet je massa en volume? Gebruik je een Bericht bekijken

Ik zou dit resultaat in elk geval eerst eens even afronden op significante cijfers...

ik ben niet echt bekend met gebruik van significantie bij eigen metingen, maar uit de bovenstaande info moet dat
3582/3600=0,9947 gram/ml oftewel kg/m3 zijn.

slice

slice

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2010 - 16:43

toen ik al het water weer uit de schaal gekieperd had, gaf de weegschaal 3 gram aan. hieruit heb ik de onnauwkeurigheid van de weegschaal bij deze meetwaarden geconcludeerd.

Je kan voortaan beter eerst het schaaltje wegen, na het kieperen zit er namelijk nog wat water in. Geeft een nauwkeurigere waarde.

Het volume kan je nauwkeurig meten met een pipet (inzuigen met een pipeteer ballonnetje) en de massa (van de hoeveelheid in je pipet) met een weegschaal die tot 3 of 4 cijfers achter de komma kan meten. Dit is voldoende om je dichtheid nauwkeurig te bepalen.

Misschien is het voor je pws juist interessant om de verhouding dichtheid en hoeveelheid opgelost zout in het water uit te zetten in een grafiek. Leraren vinden grafieken erg fijn altijd. Natuurlijk snap je wel dat met een hogere temperatuur de dichtheid omlaag gaat (het volume gaat namelijk omhoog).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures