Lokale siderale tijd

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Lokale siderale tijd

Voor school gaan wij ergens in januari de sterrenhoop M44 bekijken.

Maar voordat we dat gaan doen moeten we zelf de de coördinaten berekenen en kijken wat de meest gunstige tijd is om

naar M44 te kijken. ik weet dat de declinatie van M44 19 graden 59 minuten is en dat de rechte klimming 8 uur en 40 minuten is.

Uit het verband tussen locale siderale tijd, rechte klimming en de uurhoek kan je de uurhoek bepalen:

Locale siderale tijd = uurhoek + rechte klimming

Wat ik dus niet echt snap is hoe ik de locale siderale tijd moet bereken voor een bepaalde datum en tijd.

Omdat een sterrendag iets korter is dan een zonnedag verschuift de positie van de ster iets elke dag. Het een sterrendag is ongeveer 4 minuten korten. Dus zou ik verwachten dat de locale siderale tijd op de volgende dag om hetzelfde tijdstip in 'normale tijd' 4 minuten later is. Maar ik dacht dat bij de lente equinox ( 21 maart ) de locale siderale tijd op 00:00 werd gezet. Per maand komt er dus ongeveer 2 uur bij.

Kleine berekening voor LST van nu:

8 * 2 uur = 16 uur ( voor 21 november)

16 uur - (21 - 15)*4 = 15 uur 36 minuten

Dus zou om 00:00 de siderale tijd ongeveer 15 uur en 36 minuten moeten zijn.

Maar volgens deze applet is het om 00:00 in locale tijd 03:29 in siderale tijd.

Wat ik dus niet snap is waarom er een verschil zit van 12 uur ? die 7 minuten komen waarschijnlijk doordat het niet precies 2 uur is per maand en dat een sterren dag eigenlijk 23 uur 56 minuten en 4 sec is.

Dus als preciezere vraag: Hoe bereken je de Locale sterren tijd?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Lokale siderale tijd

Maar volgens deze Dus als preciezere vraag: Hoe bereken je de Locale sterren tijd?
Ken je het boek "Astronomical Algorithms" van Jean Meeus? ISBN 0-943396-35-2

Daar staat een berekeningsmethode in voor positiebepaling van sterren.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer