Springen naar inhoud

Zonder fossiele brandstoffen

• Log in om te kunnen reageren

Celtic

Celtic

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 14:43

Zomaar een vraag; hoe zou de wereld er hebben uitgezien
als een geen fossiele brandstoffen in de aardkorst aanwezig
waren geweest.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 15 november 2010 - 21:31

In eerste instantie heb ik de neiging deze vraag te beantwoorden met: als er geen fossiele (brand)stoffen in de aardkorst aanwezig zouden zijn, zou -simplistisch gezegd- dit betekenen dat er ook geen leven is geweest op aarde. En dus ook geen geschiedkunde om hier antwoord op te geven. ;)

Kun je je vraag daarom in geschiedkundige context toelichten?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Celtic

Celtic

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 23:03

Niet dat ik een scriptie moet schrijven ofzo, gewoon interesse.
Ik heb nooit geschiedenis gestudeerd.Of leven een must is voor
de aanwezigheid van fossiele brandstoffen of visa versa staat wat mij
betreft niet ter discussie.
Dit zou volgens mij pas van invloed zijn geweest in de periode na
het Neolithicum.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 16 november 2010 - 08:46

Hoe bedoel je dat?

Bij mijn weten is men pas aan het eind van het Neolithicum met metaal gaan werken en had men daarvoor inderdaad wel een brandstof nodig. Er zijn echter bij mijn weten geen aanwijzingen dat men hiervoor fossiele brandstoffen heeft gebruikt. Veel aannemelijker is dat hiervoor simpelweg hout gebruikt heeft. Zelfs van turfgebruik zijn pas aanwijzingen vanuit Pliniuis de oudere, dus zeg sinds de eerste eeuw n. Chr. Nu bestaat zeer wel de mogelijkheid dat dit al langer gebruikt werd dan dat Plinius het beschreef, maar een dikke 3 millenia eerder: dat betwijfel ik.

Verder vraag ik me nog steeds af wat je precies wil bereiken met dit topic in geschiedkundige context. Als het bedoeld is als "What if", dan denk ik dat we dit beter in WSF café kunnen voortzetten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2010 - 12:59

Eigenlijk is een heel simpel, zelfs simplistisch, antwoord mogelijk. Fossiele brandstoffen (steenkool, aardolie en aardgas) zijn ontstaan uit organische materialen. Steenkool is ontstaan uit planten die miljoenen jaren op de aarde aanwezig waren en waarvan de resten door bijzondere omstandigheden niet helemaal zijn vergaan, waarop later lagen met zand en klei bovenop zijn gekomen die de plantenresten samendrukten. Aardolie ontstond op ongeveer dezelfde manier als steenkool. Alleen werden er geen planten samengedrukt, maar ‘plankton’. Bij het ontstaan van steenkool of aardolie, worden gassen uit het plankton of de planten gedrukt: voilà aardgas.

Dus.... fossiele brandstoffen zijn ontstaan uit levend materiaal. Zonder levende organismen geen fossiele brandstoffen en mogelijkerwijs zelfs geen mensheid. Misschien zelfs een dode aarde, vergelijkbaar met de maan.

Maar ik ben het met Ger eens, dit heeft een groot 'what if' gehalte en hoort m.i. meer thuis in het WFS Café.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2010 - 10:58

Bij gebrek aan verdere reacties verplaats ik dit naar het WSF Café.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures