Masterproef ovenisolatie thermodynamica

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Masterproef ovenisolatie thermodynamica

Ik moet voor mijn masterproef onderandere een oven proberen te isoleren. Deze oven in 75 meter lang en 4.6meter diameter. Deze is onderverdeeld in een droogoven(45m) en een brandoven(30m). De temperatuur aan de binnenzijde van de brandoven bedraagt 1300graden en aan de buitenzijde 350graden. Ik wil een isolatie langs de buitenzijde aanbrengen maar ben bang dat dit kan resulteren in een te grote opwarming van de stalen ovenwand (st37) wat kan zorgen voor doorbuiging, torsie, te grote uitzetting waardoor hij niet meer op zijn rolelementen loop,...

Kan iemand me helpen bij het berekenen van de temperatuur van de ovenwand na isolatie? Ik weet namelijk niet echt hoe ik hieraan moet beginnen.

Mvg

Jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Masterproef ovenisolatie thermodynamica

verplaatst naar praktische en overige technische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Masterproef ovenisolatie thermodynamica

Isoleren aan de binnenzijde met vuurvaste stenen en aan de buitenzijde zorgen voor restwarmte-afvoer;dus een watermantel of warmtewisselaar in spiraalvorm.

Als je alleen de buitenzijde zou isoleren (ipv. geforceerd koelen, zal het staal veel van zijn sterkte verliezen (smelpunt ruim 1530 graden C);bij ca. 500 graden C halveert de sterkte reeds en zal de vorm "wijzigen".

Bij maanlanders zie je ook vuurvaste betegeling aan de hittezijde (buiten door de wrijving) en aan de binnenzijde een aircosystem (koeling)

Berichten: 4

Re: Masterproef ovenisolatie thermodynamica

Het probleem is dat de oven rond draait dus een warmtewisselaar als isolatie plaatsen is onmogelijk. Aan de binnenzijde zitten reeds vuurvaste stenen met een aluminium gehalte van 80%....

Berichten: 4.502

Re: Masterproef ovenisolatie thermodynamica

Dan het gehele draaisysteem in een geisoleerde kast bouwen met toevoer koude lucht en afvoer hete lucht naar bijv een verwarmingsunit in de fabriek of een ander nuttig object (ww.voorziening of ander apparaat dat warmte nodig heeft.

Er zijn veel alternatieven te gebruiken voor warmte-hergebruik/opslag,etc.

Reageer