Springen naar inhoud

Verband tussen rendement en kinetische energie

• Log in om te kunnen reageren

sollos

sollos

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 18:05

Goeiedag mensen, ik ben nieuw op dit forum. Ik studeer zelf geen exact vak, maar ik intereseer me wel voor de beta-kant. Nu heb ik een vraag over het verband tussen de twee grootheden, rendement en kinetische energie. Weet er misschien iemand meer over dit verband?
Alvast met vriendelijke groet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 november 2010 - 18:09

Er is geen verband.
De kinetische energie is hetzelfde als bewegingsenergie.
Een rendement van een energie-omzetting is de gewenste energie gedeeld door de benodigde energie (om die gewenste energie te krijgen).

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 19:08

Goeiedag mensen, ik ben nieuw op dit forum. Ik studeer zelf geen exact vak, maar ik intereseer me wel voor de beta-kant. Nu heb ik een vraag over het verband tussen de twee grootheden, rendement en kinetische energie. Weet er misschien iemand meer over dit verband?
Alvast met vriendelijke groet

Je zal echt iets specifieker met je vraag moeten zijn. Waarom wil je dit precies weten en binnen welke context? 'Het verband' is nogal een vaag begrip. Welke verbanden je tussen twee grootheden hebt hangt natuurlijk helemaal af van de omstandigheden waarbinnen je het zoekt. Heb je het bijvoorbeeld over luchtweerstand?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

sollos

sollos

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 19:53

In dit geval gaat het om een stalen kogeltje die van een bepaalde hoogte via een slingersysteem tegen een ander stalen kogeltje wordt geslingerd. Het 'slingerkogeltje' wordt telkens van massa en hoogte veranderd. De massa en de hoogte van het stil liggende kogeltje blijft telkens hetzelfde. Mijn vraag is nu: Zal het rendement van de botsing veranderen als de massa en/of de hoogte van het 'slingerkogeltje' veranderd? Zo ja, kan hier dan een formule voor worden opgesteld?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2010 - 21:53

Als je deze proef in het luchtledige uitvoert en de kogeltjes zijn gelijk dan krijg je een "Newton's wieg" Newtons_cradle_animation_new.gif
http://commons.wikim...imation_new.gif

De middelste kogeltjes in deze wieg zitten er overigens geheel voor niets tussen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sollos

sollos

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2010 - 16:21

in dit geval wordt de proef niet luchtledig uitgevoerd en is de massa van de beide kogels ook niet gelijk aan elkaar. De variabelen: massa en hoogte, worden telkens veranderd om te kijken of een vergroting of verkleining van deze variabelen invloed heeft op het rendement van de botsing. Is er misschien een formule voor op te stellen of is dit onmogelijk?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2010 - 19:34

In theorie niet onmogelijk, in de praktijk nagenoeg wel denk ik. Numeriek is dit overigens redelijk goed oplosbaar, een fatsoenlijk simulatieprogramma (zoals bijvoorbeeld Interactive Physics) weet daar redelijk raad mee. Enige "snag", (en het grootste probleem voor voorspellingen in de praktijk) is het verlies aan energie bij de stuit. Elke combinatie van kogeltjes dat je wil gebruiken zal daarop getest moeten worden om daarvoor nuttige parameters boven water te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures