[scheikunde] zwavelzuur + soda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] zwavelzuur + soda

Hallo,

Ik loop tegen een probleem op bij het opstellen van de reactie vergelijking van soda met zwavelzuur-oplossing.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het een zuur/base reactie is.

Ik heb het volgende er nu uit: H2SO4 + CO3 -> HSO4 + HCO3-

en dit reageert verder als: HSO4 + HCO3- -> CO2 + H2O + SO4.

Maar ik heb hierbij toch mijn twijfels.

Wie kan mij vertellen wat er mis gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] zwavelzuur + soda

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Ik heb ook je topictitel aangepast, ik zie niet echt in wat dit met kristalwater te maken heeft.

Wie kan mij vertellen wat er mis gaat?
Soda ofwel natriumcarbonaat is Na2CO3. Vul dit eens in in je reactievergelijking. Let er ook op dat indien je alles in ionen gaat schrijven er ook ladingen bij moeten.

De dissociatie van H2SO4 wordt dus H2SO4 Afbeelding H+ + HSO4- en HSO4- Afbeelding H+ + SO42-

Idem voor het natriumcarbonaat
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: [scheikunde] zwavelzuur + soda

HSO4 bestaat niet. Als H2SO4 neutraal is dan moet HSO4 1- geladen zijn. Dus je was die lading vergeten.

Edit: Kravitz was me voor (alhoewel mijn antwoord weinig met de opgave heeft te maken.)

;)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] zwavelzuur + soda

Kravitz schreef:Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Ik heb ook je topictitel aangepast, ik zie niet echt in wat dit met kristalwater te maken heeft.


Soda ofwel natriumcarbonaat is Na2CO3. Vul dit eens in in je reactievergelijking. Let er ook op dat indien je alles in ionen gaat schrijven er ook ladingen bij moeten.

De dissociatie van H2SO4 wordt dus H2SO4 Afbeelding H+ + HSO4- en HSO4- Afbeelding H+ + SO42-

Idem voor het natriumcarbonaat
Oke maar Na+ doet toch niet mee in de reactie, omdat het een 'tribune'-ion is?

Dan wordt het toch CO3²-

Als ik het goed begrijp wordt het nu:

H2SO4 + CO3²- -> HSO4- + HCO3-

wat verder reageert als:

HSO4- + HCO3- -> CO2 + H2O + SO4²-

of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] zwavelzuur + soda

Natrium doet misschien niet mee aan de reactie, maar er bestaat immers geen potje met CO32-. Wat wel bestaat is natuurlijk Na2CO3, in het labo ga je met deze stof werken en die moet je dus ook in de reactievergelijking gebruiken.

Je hebt wel gelijk dat natriumcarbonaat gaat dissociëren (= uiteenvallen) in een waterige oplossing met het ontstaan van de ionen Na+ en CO32-. Dit gebeurt trouwens ook met zwavelzuur.

Volgens mij schrijf je beter overal de Na+ bij in de reactievergelijking. Indien er niets mee gebeurt zie je dit mooi achterin opnieuw opduiken. Zo is het ook steeds duidelijk dat dit ion in de oplossing aanwezig is.

Ofwel in één stap: H2SO4 (aq) + Na2CO3 (aq) Afbeelding H2CO3 + Na2SO4 (aq) Waarbij H2CO3 onmiddellijk ontbindt in water en CO2
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer