Ritalin + autorijden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Ritalin + autorijden

Hallo,

in het medicijn ritalin zit de werkzame stof methylfenidaat. Methylfenidaat valt thans nog onder de opiumwet. Het is dus niet zondermeer toegestaan met ritalin auto te gaan rijden, omdat je onder invloed bent zou zijn (onderscheid tussen therapeutisch gebruik en vrijetijdgebruik daargelaten) hieruitgaande van therapeutisch gebruik onder recept van een arts

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ritalin naar de inwerkperiode bij het opstarten van medicatie zondermeer een positieve bijdrage levert aan de verkeersveiligheid bij mensen met ADHD.

Hierop heeft het CBR in 2003 aan versoepeling gedaan; indien uit onderzoek van een onafhankelijke arts blijkt dat je prima beter of gemiddeld normaal functioneert als andere weggebruikers hier na de inwerkperiode geen enkel probleem is om je een rijbewijs te onthouden voor respectievelijk een interval van 1 of 3 jaren (bij eerste aanvraag van het rijbewijs); deze periodieke keuring is volgens velen overbodig als je onder behandeling bent bij een arts/ psychiater die op basis van de diagnose ADHD je ritalin heeft voorgeschreven (in principe is dit logisch)

Mijn arts/ psychiater heeft aangegeven dat zeer recente ontwikkelingen aansturen op het legaal gebruik van ritalin (methylfenidaat) bij de behandeling van ADHD. Een keuring zou zodoende overbodig worden, bij eerste aanvraag van het rijbewijs, maar ook wordt geadviseerd om niet kenbaar te maken bij het cbr indien de medische situatie door ritalin gebruik wijzigd.

Mijn arts heeft bij mij aangegeven dat dit naar verwachting in januari in zal gaan (afhankelijke van de ambtelijke bureaucratie in Nederland) Dit zou dus betekenen als je adhd hebt en verscheidene jaren je rijbewijs hebt je niet meer hoeft te keuren indien je onder behandeling wordt gesteld voor adhd met methylfenidaat, alsook bij eerste aanvraag van het rijbewijs.

Over bovenstaand onderwerp is echter nog veel onduidelijkheid; daar onderzoeken groen licht geven maar eenduidigheid is nog niet te vinden. mijn vraag zodoende: is het bij meer mensen bekend dat bovenstaande zeer recente ontwikkeling in ontwikkeling is en op zeer korte termijn resultaat zal geven over duidelijkheid van ritalin en verkeersdeelname zonder problemen dat men 'onder invloed' van methylfenidaat het rijbewijs zou moeten inleveren bij controle indien dit op recept door een arts als behandelmedicatie is voorgeschreven? Mijn arts heeft duidelijk aangegeven dat dit het geval zou zijn; echter ik kan (bijna) niets hierover vinden.

voor de mensen die onder behandeling staan bij een psychiater graag informeren/ voor anderen die hierover duidelijkheid kunnen verschaffen graag antwoord!

bij voorbaat hartelijk dank!

Reageer