Enkele vraagjes bij organische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 180

Enkele vraagjes bij organische chemie

Hierbij enkele vraagjes die handelen over de naamgeving van organische chemie, daarom plaats ik ze in 1 topic

Afbeelding

2,2-dimethyl-propanoylchloride

Ik heb 2 stukjes aangekruist op mijn tekening. Ik vroeg me af naar welke keten je moet kijken voor de propanoyl, 1 of 2 en waarom? Ik denk naar twee en dat er dan op de tweede C 2 methyl-bindingen zijn?

Afbeelding

De aniline snap ik. Maar waarom mag je "hexyl" plaatsen? En die N waar wijst dat op? Binding, want soms heb je ook "N,N"?

Afbeelding

Dus twee vertakking van methyl: dimethyl, cyclo en pentaanamine, maar waarom die N?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Enkele vraagjes bij organische chemie

Dag claymore! Leuk om te weten dat je al enkele oefeningen gevonden hebt :)

Ik zal je proberen te helpen met deze. De tweede aanduiding is inderdaad de correcte. De zuurhalogenide is een zeer belangrijke functionele groep, die moet je op de hoofdketen plaatsen. Tenzij er natuurlijk nog belangrijkere structuren aanwezig zijn.

Voor het tweede: Weet je zeker dat de naam die je opgeeft correct is? Die N deed mij ook twijfelen, volgens mij ga je in de fout met de uitgang aniline. Deze mag je enkel gebruiken als er een NH2 groep op een benzeenring staat.

Verder is een cyclohexaan minder belangrijk dan een amine en maak je dus het voorvoegsel cyclohexyl zoals je van methaan, methyl maakt.

Conclusie: ik zou voor cyclohexyl-fenyl-amine gaan....

Voor drie: ook hier twijfel ik aan ;) Het amine is volgens mij belangrijker. Je start daar met tellen, vervolgens heb je hierop een methyl en een cyclopentaan, met daarop op plaats 2 een methyl.

Je krijgt dus iets als: methyl-(2-methyl-cyclopentyl)-amine

Zoals ik al zei ben ik ook niet 100% zeker, sla me dus niet dood als ik het ook fout heb ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 180

Re: Enkele vraagjes bij organische chemie

Kravitz schreef:Dag claymore! Leuk om te weten dat je al enkele oefeningen gevonden hebt ;)

Ik zal je proberen te helpen met deze. De tweede aanduiding is inderdaad de correcte. De zuurhalogenide is een zeer belangrijke functionele groep, die moet je op de hoofdketen plaatsen. Tenzij er natuurlijk nog belangrijkere structuren aanwezig zijn. OK!

Voor het tweede: Weet je zeker dat de naam die je opgeeft correct is? Die N deed mij ook twijfelen, volgens mij ga je in de fout met de uitgang aniline. Deze mag je enkel gebruiken als er een NH2 groep op een benzeenring staat.

Verder is een cyclohexaan minder belangrijk dan een amine en maak je dus het voorvoegsel cyclohexyl zoals je van methaan, methyl maakt.

Conclusie: ik zou voor cyclohexyl-fenyl-amine gaan....
ZOU KUNNEN DAT IK VERKEERD OVERGESCHREVEN HEB VAN BORD :)

Voor drie: ook hier twijfel ik aan ;) Het amine is volgens mij belangrijker. Je start daar met tellen, vervolgens heb je hierop een methyl en een cyclopentaan, met daarop op plaats 2 een methyl.

Je krijgt dus iets als: methyl-(2-methyl-cyclopentyl)-amine

Zoals ik al zei ben ik ook niet 100% zeker, sla me dus niet dood als ik het ook fout heb :)
Ik zal de rest morgen nog eens proberen te maken :) . Ik snap het alvast :)

Bedankt! :)

Reageer