Resulterende kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Resulterende kracht

hey, ik zit met een erg groot probleem.

ik heb vorig jaar al een waarschuwing gehad voor fysica.

nu dit jaar ben ik er echt niet op verbeterd.

de wet van coulomb begrijp ik nog, maar de kop-staartmethode en de cosinusregel daar begrijp ik niets van. eveneens de resulterende kracht.

kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Resulterende kracht

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Wat heeft de wet van Coulomb te maken met de kop staartmethode en de cosinusregel??

Misschien is het handig om een opgave te geven waar je moeite mee hebt.

Met vr. groet

Aad

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Resulterende kracht

maar de kop-staartmethode en de cosinusregel daar begrijp ik niets van. eveneens de resulterende kracht.
kijk eerst eens op het gemakje hier naar?

[microcursus] krachten samenstellen en ontbinden (vectoren)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Resulterende kracht

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Resulterende kracht

aadkr schreef:Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Wat heeft de wet van Coulomb te maken met de kop staartmethode en de cosinusregel??

Misschien is het handig om een opgave te geven waar je moeite mee hebt.

Met vr. groet

Aad


Dat heeft alles met elkaar te maken! De wet van Coulomb verteld je hoe groot de kracht is waar 2 deeltjes (of meer)

elkaar aantrekken of afstoten. Deze krachten zijn vectoren die je kunt optellen met de kopstaartmethode.

De cosinusregel is daarbij ook wel belangrijk als je wat goneometrie moet toepassen.

Berichten: 6

Re: Resulterende kracht

aadkr schreef:Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Wat heeft de wet van Coulomb te maken met de kop staartmethode en de cosinusregel??

Misschien is het handig om een opgave te geven waar je moeite mee hebt.

Met vr. groet

Aad
wel ik heb bijvoorbeeld een vraagstuk: 4 ladingen van +50microcoulomb bevinden zich op de hoekpunten van een vierkant met zijde 10 cm. bereken de grootte van de resulterende kracht die op elk van de ladingen werkt, als men weet dat men afwisselend een positieve en een negatieve lading plaatste. de tekening begrijp ik.

en de formule ook dus dat is F=k.|Q|.|Q|/r^2 dus = 8.99.10^9.|50.10^-6|.|50.10^-6|/0,1^2= 2247,5N

en dan heb je deze formule F=F12=F14=f13 en moet je stelling van pythagoras doen

ik begrijp de tekening ook eigenlijk niet.

hoe kan ik die tekening in dit bericht zetten? dan wordt het wat duidelijker denk ik want dit is echt een soepje voor u nu.

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Resulterende kracht

hoe kan ik die tekening in dit bericht zetten? dan wordt het wat duidelijker denk ik want dit is echt een soepje voor u nu.
Zie hier.
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Berichten: 6

Re: Resulterende kracht

nouchke schreef:wel ik heb bijvoorbeeld een vraagstuk: 4 ladingen van +50microcoulomb bevinden zich op de hoekpunten van een vierkant met zijde 10 cm. bereken de grootte van de resulterende kracht die op elk van de ladingen werkt, als men weet dat men afwisselend een positieve en een negatieve lading plaatste. de tekening begrijp ik.

en de formule ook dus dat is F=k.|Q|.|Q|/r^2 dus = 8.99.10^9.|50.10^-6|.|50.10^-6|/0,1^2= 2247,5N

en dan heb je deze formule F=F12=F14=f13 en moet je stelling van pythagoras doen

ik begrijp de tekening ook eigenlijk niet.

hoe kan ik die tekening in dit bericht zetten? dan wordt het wat duidelijker denk ik want dit is echt een soepje voor u nu.
hmmm... het is een worddocumentje met de oefening erin en de afbeelding maar die site aanvaart dat niet en deze site ook niet ;)

Berichten: 6

Re: Resulterende kracht

Zie hier.
hmmm... het is een worddocumentje met de oefening erin en de afbeelding maar die site aanvaart dat niet en deze site ook niet ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Resulterende kracht

hmmm... het is een worddocumentje met de oefening erin en de afbeelding maar die site aanvaart dat niet en deze site ook niet ;)

  • afbeelding in Word rechts aanklikken
  • afbeelding kopiëren
  • in paint plakken
  • opslaan als bestandnaam . GIF
  • dat gifje hier als bijlage toevoegen volgens dat helpitem


Als dat weigert (beshermde afbeelding) :
  • schermafbeelding vragen (printscreen)
  • in paint plakken
  • het nuttige deel eruit halen
  • opslaan als bestandnaam . GIF
  • dat gifje hier als bijlage toevoegen volgens dat helpitem
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Resulterende kracht

scan0004.jpg
scan0004.jpg (171.74 KiB) 645 keer bekeken
De ladingen Q1 ,Q2 ,Q3 ,en Q4 zijn alle 50 .10 ^-6 C.

Ik heb voor de constante k =9 .10 ^9 genomen. Dat rekent wat makkelijker.

In het plaatje staan de krachtvectoren die op de lading Q1 worden uitgeoefent door de ladingen Q2 ,Q3 en Q4.

Je rekent eerst de grootte van deze 3 krachten uit. Daarna ga je de resultante van deze 3 krachten bepalen.

Berichten: 6

Re: Resulterende kracht

Jan van de Velde schreef:
  • afbeelding in Word rechts aanklikken
  • afbeelding kopiëren
  • in paint plakken
  • opslaan als bestandnaam . GIF
  • dat gifje hier als bijlage toevoegen volgens dat helpitem


Als dat weigert (beshermde afbeelding) :
  • schermafbeelding vragen (printscreen)
  • in paint plakken
  • het nuttige deel eruit halen
  • opslaan als bestandnaam . GIF
  • dat gifje hier als bijlage toevoegen volgens dat helpitem
hey ik heb de uitleg gevraag aan een leerkracht die fysica ooit eens had gegeven. Ik wil jullie echt van harte bedanken dat jullie me hebben geholpen. Het is de eerste keer da ik hier op kwam maar zeker niet de laatste. Bedankt iedereen. en tot de volgende vraag zeker ;) groetjes

Reageer