Organische chemie: naamgeving (2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 180

Organische chemie: naamgeving (2)

Organische chemie: naamgeving-opmerkingen

voorvoegsel amyl

Waarom mag je dit ook AMYLACETAAT noemen?

Afbeelding

benzoëzuur

Waarom mag je dit ook BENZOEZUUR noemen?

Afbeelding

N,N

Ik snap niet waarom het hier N,N is

Afbeelding

acetaldehyde

Waarom acetaldehyde?

de butanal moet weg

(1) Afbeelding

(2) Afbeelding

naamgeving

de naamgeving snap ik hier niet...

Afbeelding

Kan er mij iemand helpen?

Berichten: 180

Re: Organische chemie: naamgeving (2)

Omdat ik mijn bericht niet meer kan bewerken, nieuwe post die dus volgt op mijn beginpost ;)

6 aceton

waarom mag je dit ook "aceton" noemen?

Afbeelding

7 propionzuur

hier gebruiken ze dus ook "propionzuur", is dat bij andere verbindingen het geval of enkel bij dit voorbeeld?

Afbeelding

8 iso en acetaat

waarom voorvoegsel "iso" en achtervoegsel "acetaat" gebruiken?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Organische chemie: naamgeving (2)

1) Dit is een triviale naam, de correcte IUPAC naam is pentylethanoaat

2) Benzeencarbonzuur is ook correct, echter gebruikt iedereen benzoëzuur. Het is ook een officiële IUPAC naam, een uitzondering.

3) Vraag dit nog eens na op school, ik zou voor dimethyl-propyl-amine gaan ;)

4) Gewoon een andere naam voor ethanal. Acetaldehyde wordt echter veel meer gebruikt.

4b) Acetaat slaat gewoon op het anion van azijnzuur.

5) De langste keten zonder substituenten is een propaan. Verder zie je drie belangrijke carbonzuur groepen, deze moeten achteraan in de naam omdat ze de belangrijkste functionele groep zijn. Daarna zie je nog een hydroxy groep op plaats twee.

6) Volgens de IUPAC naamgeving is dit propanon, aceton is opnieuw een veel gebruikte triviale naam. (Scheikundigen houden niet zo veel van regeltjes ;) )

7) Propionzuur = propaanzuur. De eerste is alweer een triviale naam, ditmaal echter minder vaak gebruikt.

8) iso = methylgroep

acetaat slaat terug op het anion van azijnzuur, verder is het een ester. Deze structuur is veel belangrijker dan de methylgroep. Gevolg: dit moet achteraan in de naam.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 180

Re: Organische chemie: naamgeving (2)

even nog een snel vraagje: wat is een "anion van een ..." want wij hebben dat niet gezien op school ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Organische chemie: naamgeving (2)

Ik neem aan dat je een ion kent. Indien het positief geladen is spreken we van een kation (vb. Na+). Indien het negatief geladen is van een anion (vb. NO3-)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer