Transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Transformator

Heb kerstdorp met ledlichtjes gekocht. Werkt op batterijen en transfo 230V - 50HZ.

De transformator ontbrak echter. Kan ik er een van 100/240V - 50/60Hz gebruiken zonder risico (oververhitting van lampjes bv.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transformator

Vrijwel zeker ja, mits er goede isolatie is. Het vermogen van de leds is dermate laag,

dat de trafo het vermogen wel zal aankunnen.

Nee, als er geen graetz-schakeling bij is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Transformator

Is het wel een transfo"?

De aanduiding 100/240V doet vermoeden dat het een schakelende voeding is.

Er moet ook op dat ding staan wat de output is. Wat staat daar?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transformator

Op je apparaat staat 100/240V. Bij nader inzien denk ik dat hij transformeert van 100 V naar 240 V of andersom.

Als dat zo is, kun je het ding niet voor je doel gebruiken. De leds zouden alle overbelast raken.

Als je een flinke lamp in serie kan plaatsen, kan de spanning gedeeld worden. Maar dat is een hele uitzoekerij om het juiste wattage te kiezen. Mijn advies is dus: niet gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Transformator

Ik denk dat de topicstarter even moet laten weten wat er nog meer op die "transformator" staat.

Het is hoogstwaarschijnlijk een geschakelde voedingsadapter. De aanduiding: input 100/240V 50-60Hz is op zulke apparaten heel gebruikelijk. Dat betekent dat elke ingangsspanning tussen 100 en 240V is toegestaan. Ik heb meerdere van zulke adapters in huis.

Maar het gaat om wat er bij output staat.

Reageer