Kan je de eenparige cirkelbeweging ook niet als een eenparig rechtlijnige beweging zien?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 101

Kan je de eenparige cirkelbeweging ook niet als een eenparig rechtlijnige beweging zien?

In mijn vrije tijd studeer ik natuurkunde bij. Ik kwam uit op de eenparige cirkelbeweging. Ik vroeg me af of je die beweging ook niet als gelijkaardig aan een eenparige rechtlijnige beweging kan beschouwen.

Vergelijk het met een planeet die rond haar as draait volgens zo'n eenparige cirkelbeweging.

Er is de middelpuntvliedende versnelling, die de planeet telkens een centripetale versnelling naar het middelpunt geeft.

Maar is op elk moment een eenparige beweging hebben met een zelfde snelheid niet genoeg om 'eenparig rechtlijnig' te worden genoemd?

Omdat bij een eenparige cirkelbeweging de raaklijn van de cirkel op elk moment loodrecht op de straal staat, staat telkens de snelheidsvector evenwijdig aan een zeer klein deel van de omtrek van de cirkel. Op elk moment geeft de snelheidsvector op de raaklijn van de cirkel een eenparig rechtlijnige beweging aan. Kan je dan niet zeggen dat zo'n planeet een eenparig rechtlijnig beweging maakt op elk moment?

Wanneer het geen eenparig rechtlijnige beweging zou zijn zou bij een eenparige slingerbeweging bij het loslaten van de slinger, de slinger losschieten richting de draaibeweging. Dat gebeurt niet. De slinger schiet los richting de vector loodrecht op de straal met de snelheid die het had op de moment van de draaibeweging.

Heeft een eenparige cirkelbeweging van een voorwerp niet de wetmatigheden van een eenparig rechtlijnige beweging?

Alvast bedankt voor eventuele antwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Kan je de eenparige cirkelbeweging ook niet als een eenparig rechtlijnige beweging zien?

Wanneer je naar poolcoordinaten overgaat, dan staat de snelheid altijd in dezelfde richting (namelijk de tangentiële richting) en is altijd even groot. Je zou het dan eventueel eenparig rechtlijnig kunnen beschouwen, maar dit wordt doorgaans niet gedaan en ik raad het je ook af om het zo te noemen om verwarring te voorkomen. Er zijn namelijk grote verschillen met betrekking tot termen als inertiaalstelsels en Lorentz transformaties, maar dat gaat waarschijnlijk te ver hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kan je de eenparige cirkelbeweging ook niet als een eenparig rechtlijnige beweging zien?

Een voorwerp kan eenparig rechtlijnig bewegen als er geen kracht op werken (puur hypothetisch) of als de resluterende krachten nul zijn. Er is dan sprake van een krachtenevenwicht.

Bij de eenparige cirkelbeweging is er helemaal geen krachtenevenwicht, want er moet een resulterende kracht zijn (de centripetaalkracht) die het voorwerp steeds de bocht om trekt.
... bij een eenparige slingerbeweging ...
Deze beweging bestaat niet!

Berichten: 101

Re: Kan je de eenparige cirkelbeweging ook niet als een eenparig rechtlijnige beweging zien?

Deze beweging bestaat niet!
'Een eenparige slingerbeweging' is gewone omgangstaal (misschien niet mee vertrouwd?) waarmee wordt bedoeld: een slinger, waarbij een eenparige cirkelbeweging van deze slinger wordt waargenomen.

(Ps: ik hoop dat ik er geen tekening hoef bij te maken)

Bedankt voor je uitleg. Uiteraard wordt ik er niet echt wijzer van aangezien je niet echt uitlegt wat Maxwell en anderen te zien hebben met louter een eenparige cirkelbeweging die eigenlijk als een eenparige rechtlijnige beweging kan worden gezien. Maar soit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan je de eenparige cirkelbeweging ook niet als een eenparig rechtlijnige beweging zien?

'Een eenparige slingerbeweging' is gewone omgangstaal (misschien niet mee vertrouwd?) waarmee wordt bedoeld: een slinger, waarbij een eenparige cirkelbeweging van deze slinger wordt waargenomen.
Dan is het volgens mij geen slinger meer. Eenparig betekent dat de snelheid over het hele traject hetzelfde is. Maar dat is niet zo. De snelheid van een slinger heeft een sinusvormig verloop, en is dus verre van eenparig.

Reageer