Berekenen van concentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Berekenen van concentraties

Beste,

Ik heb hier een oefening op pH-berekening van een buffer. Het is als volgt:

We hebben:

0,1L 0,1M HAc + 0,1L 0,1M NaAc ( HAc = azijnzuur)

Bij dit buffer voegen we nu 5ml 0,1M HCl toe.

Nu zullen de volumes veranderen.

Va zal worden: 100ml + 5ml = 105ml (logisch)

Maar dan staat er, en dit snap ik niet:

Vb zal worden: 100ml - 5ml = 95ml..

Hoe kan het dat het volume afneemt van b als je wat van a toevoegt? Dit blijft toch gewoon 100ml?

Waardoor de concentraties toch dit worden:

105/205 x 0,1 voor Ca

100/205 x 0,1 voor Cb

Of ben ik hier fout?

Mvg

Thomas

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Berekenen van concentraties

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Verder is hier bijna alles dringend. Het is daarom zinloos om dit in je bericht en topictitel te plaatsen. Ik heb dit even verwijderd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Berekenen van concentraties

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Berekenen van concentraties

Wat bedoel je precies met Vb en Va? Je werkt met een bufferoplossing van NaAc en HAc, deze vloeistoffen zijn dus samen bij elkaar in oplossing.

Verder zou ik de pH als volgt berekenen:

In het begin start je enkel met een bufferoplossing waarvan de pH = pKa + log[Ac-]/[HAc] omdat beide concentraties gelijk zijn is de pH = pKa = 4,75



Na toevoegen van 5 ml HCl:


Bereken hoeveel mol H+ er vrijkomt

Zoals je weet zal de H+ verder reageren met de Ac- en HAc vormen.

Met volgende tabel zou je verder moeten kunnen:

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="0" class="bbc">[tr][td] [/td][td]H+[/td][td]+[/td][td]Ac-[/td][td]Afbeelding[/td][td]HAc[/td][/tr][tr][td]mol begin[/td][td]berekend aantal mol H+[/td][td] [/td][td]0,2[/td][td] [/td][td]0[/td][/tr][tr][td]delta mol[/td][td]-berekend aantal mol H+[/td][td] [/td][td]-berekend aantal mol H+[/td][td] [/td][td]+berekend aantal mol H+[/td][/tr]

[tr][td]mol evenwicht[/td][td]0[/td][td] [/td][td]…[/td][td] [/td][td]…[/td][/tr]</table>

Nadien zet je alles terug om naar de overeenkomstige concentratie, hierbij zul je het aangepaste volume nodig hebben. Eenmaal je de concentratie bij evenwicht weet is het gewoon invullen in bovenstaande formule. ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer