Springen naar inhoud

Ongelijkheid met deelstreep


  • Log in om te kunnen reageren

#1

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2010 - 18:32

Ik heb een som waar ik gewoon niet uitkom ;)

ik moet een ongelijkheid oplossen waar een breuk inzit maar ik kom er dus gewoon niet uit kan iemand me alsjeblieft zo snel mogelijk helpen

Los de ongelijkheid op (in intervalnotatie)

6
-------- ;) x-3
x+2

of 6/x+2 [grotergelijk]x-3




Weet niet of de twee manier goed is weergeven maar de eerste wel

help me alsjeblieft anders mag ik mijn toets niet herkansen

P.s hoe krijg je eigenlijk een een deelstreep als in manier 1

p.s.s alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 november 2010 - 22:21

1. Herleid op 0.
2. Breng onder n noemer.
3. Maak een tekenschema.

#3

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2010 - 17:31

1. Herleid op 0.
2. Breng onder n noemer.
3. Maak een tekenschema.


voor dat je naar 0 gaat herleiden (0ntbinden in factoren toch) moet die deelstreep weg volgens mij hoe haal je die dan weg
en wat bedoel je precies met punt 2

sorry dat ik niet weet wat dat betekend

#4

Fernand

    Fernand


  • >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2010 - 17:55

op nul herleiden is alles naar linker lid brengen
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.
De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

#5

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2010 - 18:07

op nul herleiden is alles naar linker lid brengen


bedank dan snap ik het denk ik wel ga het eens proberen

#6

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2010 - 18:46

voor dat je naar 0 gaat herleiden (0ntbinden in factoren toch) moet die deelstreep weg volgens mij hoe haal je die dan weg
en wat bedoel je precies met punt 2

sorry dat ik niet weet wat dat betekend

Nee, op 0 herleiden moet je zorgen voor een 0 of links of rechts (aan jou de keuze).
Daarna breng je alles onder dezelfde noemer.
Vervolgens maak je een tekenschema van teller en noemer apart, daarna combineren.
Of direct gecombineerd
Je moet in het tekenschema natuurlijk de 0-waarden opnemen.
Belangrijk: de noemer mag nooit ... zijn!!!

#7

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2010 - 19:56

Nee, op 0 herleiden moet je zorgen voor een 0 of links of rechts (aan jou de keuze).
Daarna breng je alles onder dezelfde noemer.
Vervolgens maak je een tekenschema van teller en noemer apart, daarna combineren.
Of direct gecombineerd
Je moet in het tekenschema natuurlijk de 0-waarden opnemen.
Belangrijk: de noemer mag nooit ... zijn!!!


heel erg bedankt denk dat het zo wel gaat lukken nu de de opgaven nog even goed gaan maken ;)

#8

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2010 - 20:16

Laat het ook even zien.

#9

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2010 - 07:17

Laat het ook even zien.


ik heb geen idee of ik het goed gedaan heb maar zal eht eens laten zien

6
------- ;) x-3
x+2

stel 6
------- = x-3
x+2

*x+2

6=(x-3)(x+2)

ik heb nu ontbonden infactoren

6=3-2
6=1
-6
0=-5



< ←, -5> u <0, ;)>

dit heb ik gedaan ik hoop dat je het snapt is het niet goed zeg het alsjeblieft even en zeg wat ik fout doe
Op school heb ik het zo geleerd (als het goed is)

#10

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 november 2010 - 12:05

ik heb geen idee of ik het goed gedaan heb maar zal eht eens laten zien

6
------- ;) x-3
x+2

stel 6
------- = x-3
x+2

*x+2

6=(x-3)(x+2)

ik heb nu ontbonden infactoren

6=3-2
6=1
-6
0=-5



< ←, -5> u <0, ;)>

dit heb ik gedaan ik hoop dat je het snapt is het niet goed zeg het alsjeblieft even en zeg wat ik fout doe
Op school heb ik het zo geleerd (als het goed is)

Deze manier kan, maar is niet handig.
Vanaf:

6=(x-3)(x+2)

ik heb nu ontbonden infactoren

6=3-2
6=1
-6
0=-5



< ←, -5> u <0, :)>

gaat het fout. Welke fout maak je hier? Dat moet je je wel bewust zijn, want dan maak je deze fout nooit meer en is dat niet je bedoeling?

Ook hier op 0 herleiden en oplossen: dus
(x-3)(x+2)-6=0, eerst haakjes weg, probeer nu te ontbinden enz.


De (handige) methode is:
op 0 herleiden (je mag kiezen waar je de 0 wil hebben, rechts of links)
LaTeX (ik heb hier de 0 rechts gekozen)
LaTeX
Probeer de teller te ontbinden (na eerst de haakjes te hebben weggewerkt)
Daarna tekenschema maken en de oplossing geven.
Controleer je oplossing door x-waarden te kiezen en in te vullen.

#11

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2010 - 21:34

Deze manier kan, maar is niet handig.
Vanaf:

gaat het fout. Welke fout maak je hier? Dat moet je je wel bewust zijn, want dan maak je deze fout nooit meer en is dat niet je bedoeling?

Ook hier op 0 herleiden en oplossen: dus
(x-3)(x+2)-6=0, eerst haakjes weg, probeer nu te ontbinden enz.


De (handige) methode is:
op 0 herleiden (je mag kiezen waar je de 0 wil hebben, rechts of links)
LaTeX

(ik heb hier de 0 rechts gekozen)
LaTeX
Probeer de teller te ontbinden (na eerst de haakjes te hebben weggewerkt)
Daarna tekenschema maken en de oplossing geven.
Controleer je oplossing door x-waarden te kiezen en in te vullen.


ik heb het op het eerste manier geleerd dus dan krijg je x-1x-6=0
dan ontbinden infactoren dan krijgt je dan krijg je (x-3)(x+2) dus x=3 en x=-2 en dan zet je het nu toch in een interval notatie
<←,-2> u <3,;)>

de u is een kommetje weet niet hoe die heet maar die moeten ik gebruiken bij een intervalnotatie

Veranderd door desireedomeyer, 19 november 2010 - 21:37


#12

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2010 - 09:20

ik heb het op het eerste manier geleerd dus dan krijg je x-1x-6=0
dan ontbinden infactoren dan krijgt je dan krijg je (x-3)(x+2) dus x=3 en x=-2 en dan zet je het nu toch in een interval notatie
<←,-2> u <3,;)>

de u is een kommetje weet niet hoe die heet maar die moeten ik gebruiken bij een intervalnotatie

Dit is niet goed: je moet krijgen (zie de teller) 12+x-x=0 of x-x-12=0, ga dat na!
Waar is je tekenschema? (Nog nooit van gehoord?)

Opm: het 'kommetje' betekent de vereniging van twee verzamelingen dus de intervallen.

#13

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 14:19

Dit is niet goed: je moet krijgen (zie de teller) 12+x-x=0 of x-x-12=0, ga dat na!
Waar is je tekenschema? (Nog nooit van gehoord?)

Opm: het 'kommetje' betekent de vereniging van twee verzamelingen dus de intervallen.


inderdaad geen idee wat een tekenschema is moet ik eerst zien
oke ik zie hoe je er aan komt,
maar mijn wiskunde leraar heb ik gevraagd en die zeg als je de som hebt doe je eerst
* x+2 door de balans methode
dus dan krijg je 6=(x+2)(x-3)
en dan ontbinden infactoren dus dan krijg je 6=x-2+x-3
6=2x-5
5-6
0=-11+2x
-2x
-2x=-11
-11/-2
x=-11/-2
en dat in een intervalnotatie

maar het lijkt mij dat dit niet klopt

#14

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2010 - 14:50

Hoe leg je de balansmethode hier uit?

Als a*b=0 weet je dat a=0 of b=0.
Maar als a*b=6, weet je dan dat a=2 en b=3 of ... ?
Zie je het verband met wat jij doet?


oke ik zie hoe je er aan komt

Wat bedoel je , wat is "er"?

dus dan krijg je 6=(x+2)(x-3)
en dan ontbinden infactoren dus dan krijg je 6=x-2+x-3
6=2x-5
5-6
0=-11+2x
-2x
-2x=-11
-11/-2
x=-11/-2
en dat in een intervalnotatie

ik begrijp niet wat je hier doet. Kan je me uit leggen hoe je aan x-2+x-3 komt?

inderdaad geen idee wat een tekenschema is moet ik eerst zien

hier zullen we het nog over hebben

Los jij nu: 6=(x+2)(x-3) gewoon op door haakjes weg te werken.

#15

desireedomeyer

    desireedomeyer


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 15:05

Hoe leg je de balansmethode hier uit?

Als a*b=0 weet je dat a=0 of b=0.
Maar als a*b=6, weet je dan dat a=2 en b=3 of ... ?
Zie je het verband met wat jij doet?



Wat bedoel je , wat is "er"?


ik begrijp niet wat je hier doet. Kan je me uit leggen hoe je aan x-2+x-3 komt?


hier zullen we het nog over hebben

Los jij nu: 6=(x+2)(x-3) gewoon op door haakjes weg te werken.


6=2x-3x+2x-6
6=1x-6

klopt dit zo ja en nu dan

Hoe leg je de balansmethode hier uit?

Als a*b=0 weet je dat a=0 of b=0.
Maar als a*b=6, weet je dan dat a=2 en b=3 of ... ?
Zie je het verband met wat jij doet?



Wat bedoel je , wat is "er"?


ik begrijp niet wat je hier doet. Kan je me uit leggen hoe je aan x-2+x-3 komt?


hier zullen we het nog over hebben

Los jij nu: 6=(x+2)(x-3) gewoon op door haakjes weg te werken.


6=2x-3x+2x-6
6=1x-6

klopt dit zo ja en nu dan





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures