Bepalen diameter overloop tank

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Bepalen diameter overloop tank

Beste allemaal,

Ik heb een vraag mbt. het bepalen van de overloop van een watertank.

De tank van dia. 1.5m en is 2m hoog. Deze tank wordt gevuld met 3m3/h via een dia. 32mm pvc leiding, welke via het deksel de tank binnenkomt.

In de wand van de tank moet een overloop geplaatst worden, omdat het waterniveau 30cm onder het deksel moet blijven. Hoe groot moet nu de diameter van deze overloop worden, dezelfde diameter als de vulleiding?

De overloop loopt drukloos uit in het riool.

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Bepalen diameter overloop tank

De overloop moet (i.v.m. veiligheid) minstens zo een grote capaciteit hebben als de vulleidingen samen (wat in jou geval maar 1 pvc buis van 32 mm doorsnede). Het lijkt me daarom (zonder berekenen) verstandig om iniedergeval een overloop van 32 mm doorsnede te pakken. Maar je moet wel oppassen dat deze overloop verderop niet gaat versmallen. Ik zou voor de veiligheid nog iets van 20% extra capaciteit pakken op je overloopleiding. Dus 38,4 mm doorsnede minimaal.

Waar loopt de overloopleiding naar toe? Zorg dat dit niet onderdruk kan komen te staan! Anders werkt je overloopleiding dus niet meer zoals hij zou moeten (ook vervuiling is daarbij een gevaar).

Berichten: 5

Re: Bepalen diameter overloop tank

Is er nog een methode om dit te berekenen, of wordt dat een lastig geval?

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Bepalen diameter overloop tank

Nou inkomend=uitgaand. Als er 10 m³/h in kan komen moet er ook 10 m³/h uit kunnen gaan. Bedoel je dat?

Reageer