[scheikunde] practicum soda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] practicum soda

Beste mensen,

Allereerst maar even een korte inleiding, ik ben een scholier, zit op 6 gymnasium en heb een opdracht gekregen over Soda. Het is een praktische opdracht. Het is erg belangrijk voor me om hier een goed cijfer voor te scoren, dit is daar een goede kans voor. Ik ben helemaal niet sterk in scheikunde en wat betreft de berekeningen, tja of de basis er is.. Ik kan wel formules invullen maar daar blijft het bij zegmaar haha ^^

Maarja, dan de PO zelf. Deze bestaat uit 4 delen, ik zal 'm even helemaal tikken voor jullie : ),,

---------------------

PO Scheikunde klas 6 Soda 1011 kwartaal 2

Soda (natriumcarbonaat) is een zout dat wereldwijd in grote hoeveelheden in vele industrietakken wordt toegepast. Vaak bevat soda ingebouwd kristalwater en wordt ook wel kristalsoda genoemd. Dit PO gaat over (kristal)soda en omvat vier onderdelen.

1. [2 punten] Doe een klein literatuuronderzoek naar kristalsoda. Schrijf een korte, duidelijke en chemisch correcte verhandeling over kristalsoda. Hierin komt de winning van kristalsoda op natuurlijke en kunstmatige wijze aan bod, waaronder het Leblanc-proces met kloppende reactievergelijkingen (en misschien wel een blokschema). Ook vermeld je in welke industrietakken soda gebruikt wordt en waarvoor. Ook hier geef je kloppende reactievergelijkingen. Vermeld de gebruikte bronnen (minimaal 3 verschillende). Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit, 2 bladzijden is te weinig, 10 te veel.

2. [2 punten] Een klein praktisch onderzoekje waarin de eigenschappen van kristalsoda en enkele reacties aan bod komen. Dit practicum wordt in de les uitgevoerd en bestaat uit een aantal vragen en opdrachten. Na afloop lever je het antwoordenblad in, er hoeft verder geen verslag thuis te worden geschreven.