[scheikunde] practicum soda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] practicum soda

Beste mensen,

Allereerst maar even een korte inleiding, ik ben een scholier, zit op 6 gymnasium en heb een opdracht gekregen over Soda. Het is een praktische opdracht. Het is erg belangrijk voor me om hier een goed cijfer voor te scoren, dit is daar een goede kans voor. Ik ben helemaal niet sterk in scheikunde en wat betreft de berekeningen, tja of de basis er is.. Ik kan wel formules invullen maar daar blijft het bij zegmaar haha ^^

Maarja, dan de PO zelf. Deze bestaat uit 4 delen, ik zal 'm even helemaal tikken voor jullie : ),,

---------------------

PO Scheikunde klas 6 Soda 1011 kwartaal 2

Soda (natriumcarbonaat) is een zout dat wereldwijd in grote hoeveelheden in vele industrietakken wordt toegepast. Vaak bevat soda ingebouwd kristalwater en wordt ook wel kristalsoda genoemd. Dit PO gaat over (kristal)soda en omvat vier onderdelen.

1. [2 punten] Doe een klein literatuuronderzoek naar kristalsoda. Schrijf een korte, duidelijke en chemisch correcte verhandeling over kristalsoda. Hierin komt de winning van kristalsoda op natuurlijke en kunstmatige wijze aan bod, waaronder het Leblanc-proces met kloppende reactievergelijkingen (en misschien wel een blokschema). Ook vermeld je in welke industrietakken soda gebruikt wordt en waarvoor. Ook hier geef je kloppende reactievergelijkingen. Vermeld de gebruikte bronnen (minimaal 3 verschillende). Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit, 2 bladzijden is te weinig, 10 te veel.

2. [2 punten] Een klein praktisch onderzoekje waarin de eigenschappen van kristalsoda en enkele reacties aan bod komen. Dit practicum wordt in de les uitgevoerd en bestaat uit een aantal vragen en opdrachten. Na afloop lever je het antwoordenblad in, er hoeft verder geen verslag thuis te worden geschreven.

3. [2 punten] Het bepalen van het massapercentage water in kristalsoda door verhitting. Deze proef voer je in de les uit. Berekeningen voer je in de les uit, er hoeft geen verder verslag te worden geschreven.

4. [3 punten] Het bepalen van het exacte watergehalte in kristalsoda door middel van een titratie. Ook deze proef voer je in de les uit, inclusief het berekenen van de waarde X in Na2CO3 x XH20. Ook hier hoef je geen verder verslag over te schrijven.

----------------------------

Dit is dus de hele PO die in een aantal weken wordt uitgevoerd. Opdracht 1 gebeurt thuis, dus die hulp kan ik zowiezo gebruiken. Ik ben echt slecht in scheikunde dus heb de hulp hard nodig.

De andere onderdelen gebeuren in de les:

Onderdeel 2: 30 min (volgende week donderdag)

Onderdeel 3: 40 min (over 2 weken donderdag)

Onderdeel 4: 90 min (over 3 weken donderdag)

Dus,, wat kan ik hiervan verwachten, aangezien iets berekenen niet 40 min duurt, en welke vormen kan je krijgen zegmaar, dus iets met mol als het ook met massa kan. Het is lastig uit te leggen voor mij aan jullie haha, maar het komt er op neer dat ik bizarslecht ben in scheikunde en hier een goede 7,5-8 voor wil scoren!!!!

Dus alle hulp is welkom, ik waardeer het erg :' )

Gegroet, ScheikundeNoob

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] practicum soda

Dag ScheikundeNoob,

Ik verplaats dit topic voor je naar het forum 'Huiswerk en Practica', dit is uitermate geschikt om een oplossing te bieden voor jouw probleem. Ook is het niet nodig om zaken zoals 'hulp nodig' in je topictitel te zetten, dit is immers vanzelfsprekend. Ik heb dit verwijderd.

Denk je hier in het vervolg zelf aan?

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] practicum soda

Dus alle hulp is welkom, ik waardeer het erg :' )
misschien eerst maar eens beginnen met gelijkaardige topics door te lopen. Gebruik de forumgoogle (helemaal bovenaan de pagina) eens met kristalwater natriumcarbonaat. Dan gaan er vast al een paar lampjes branden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde] practicum soda

Ik zal er in het vervolg aan denken : )

En ik zal eerst wat stukken doorspitten dan maar haha, ben ook wel een beetje eigenwijs, lol.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] practicum soda

En ik zal eerst wat stukken doorspitten dan maar


ja, dat is de bedoeling van
Doe een klein literatuuronderzoek naar kristalsoda.
;)
Daarna blijven er vast gerichtere vragen over als "hoe zit dit of dat dan", of "heb ik goed begrepen dat..." en zo.

En daarmee kunnen we je hier prima helpen dan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde] practicum soda

Misschien een wat gerichtere vraag deze x, lol:

"Een klein praktisch onderzoekje waarin de eigenschappen van kristalsoda en enkele reacties aan bod komen. Dit practicum wordt in de les uitgevoerd en bestaat uit een aantal vragen en opdrachten. Na afloop lever je het antwoordenblad in, er hoeft verder geen verslag thuis te worden geschreven."

-Wat moet ik me hierbij voorstellen?

-Wat kan ik verwachten?

-Hoe kan ik me het beste voorbereiden voor dit onderdeel?

Mvg. ScheikundeNoob

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] practicum soda

ScheikundeNoob schreef:"Een klein praktisch onderzoekje waarin de eigenschappen van kristalsoda en enkele reacties aan bod komen.

-Wat kan ik verwachten?
ik vermoed weinig anders dan wat je bij elkaar vond toen je probeerde te voldoen aan dit stuk omschrijving van het deel literatuuronderzoek van je opdracht:
Ook vermeld je in welke industrietakken soda gebruikt wordt en waarvoor. Ook hier geef je kloppende reactievergelijkingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer