Berekeningen aan radiateur (warmtewisselaar)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Berekeningen aan radiateur (warmtewisselaar)

Hallo allemaal

Ik ben door iemand anders geinformeerd om dit forum te bezoeken omdat jullie waarschijnlijk antwoorden op mijn vragen hebben.

Ik ben voor een stage opdracht bezig met het onderzoeken van een radiateur in een auto. De motor is geplaatst op een blok en is dus niet meer geplaats in een auto. Als koelende lucht die langsstroomt word de koelvin ingeschakeld. Als temperatuur van de lucht mag uitgegaan worden van een T 20*C. Maar wat is een aannemelijke stromingssnelheid voor de lucht? of zijn hier berekeningen voor?

De radiateur is voorzien van koelvinnen en de doorstroming van de lucht word dus belemmerd. Door de koelvinnen word ook de oppervlakte vergroot maar hoe kun je dit berekenen?

De opening van de radiateur zit links boven en de uitgang rechts onder.

Ik wil graag ook de intrede temperatuur en uittrede temperatuur meten en berekenen. Welke formules kan ik hier het beste voor gebruiken?

daarna wil ik graag het volumedebiet bereken en meten of dat de waarde overeen komen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekeningen aan radiateur (warmtewisselaar)

Maar wat is een aannemelijke stromingssnelheid voor de lucht? of zijn hier berekeningen voor?
Dat hangt van het debiet van de ventilator. Je kunt luchtsnelheid meten met een pitotbuis. Maar bedenk wel dat de snelheid tussen de buizen en koelvinnen groter is.
Door de koelvinnen word ook de oppervlakte vergroot maar hoe kun je dit berekenen?
Je zult alles op moeten meten: de diameter van de pijpen, de afstand tussen de pijpen, de dikte van de vinnen, de afstand tussen de vinnen, etc.

Gewoonlijk wordt in theorieboeken de correlatie van Briggs and Young genoemd voor berekening van warmteoverdracht aan luchtzijde. Lees bijvoorbeeld deel 6, hoofdstuk 12 van Coulson & Richardson's Chemical Engineering.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Berekeningen aan radiateur (warmtewisselaar)

Ik heb de maten van de radiateur opgemeten en ben benieuwd of ik het zo goed heb gedaan?

Oppervlakte berekenen van radiateur/ totaal koelend oppervlakte

lengte 32 mm, breedte 2,5 mm

Lamel >> opp.ellips= π .halve lengte . halve breedte

Buitenkant : opp.ellips 62,8318 〖mm〗^2= π .16 . 1,25

Binnenkant: opp.ellips 46,8569 〖mm〗^2= π .15,7 .0,95 aanname rand 0,3 mm

Oppervlakte lamel = 62,8 – 46, 9 = 15,975 mm2

Lengte lamel 368 mm 368×15,975=5878.8 〖mm〗^2

45 Lamellen op rij 5878,8 ×45=264546 〖mm〗^2

Extra oppervlakte tussen de lamellen is 8 mm breed en er zitten gem. 6 plaatjes gevouwen per centimeter.

oppervalkte tussen de lamellen =breedte×hoogte×aantal plaatjes per mm×aantal tussen ruimtes 8×368×0,6×43=75955,2 〖mm〗^2

Oppervlakte totaal koelend oppervlak = 264546 + 75955,2 = 340501,2 mm2 ](*,)

Reageer