Dobbelstenen met meerdere soorten, combinaties en kansen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Dobbelstenen met meerdere soorten, combinaties en kansen

Hallo ik ben nieuw hier. Ik studeer statistiek voor ervaring en ondersteuning.

Ik heb een geining probleem die menig studieboek altijd je te makkelijke info over geeft, want ze gaan altijd uit met 1 dobbelsteen of een ander simpel voorbeeld met iets tastbaars zoals knikkerkleuren uit dozen. Ik had deze opgaaf:

Werp 3 keer een zuivere dobbelsteen; Hoe groot is de kans dat je totaal => 5 gooit?

(Resultaat maakt in dit geval niet uit bij 3 stenen tegelijk, want je krijgt hoe dan ook 3 onafhankelijke getallen die tesamen afhankelijk discreet stochaistisch zijn van 1 t/m 6; de kans blijft per worp of per dobbelsteen altijd 1/6 per element)

Nou, dus ik redeneer: Als je dus complementair gaat redeneren, krijg je dus de 1 (of 100%) - de kans dat je het niet gooit. Waar? Yes dacht ik... en misschien uit te rekenen met combinaties! Maar toen ging ik eens denken:

3 maal 6 ogen (oftewel eerste getal, tweede getal, derde getal) krijg je dus 1,2,3,4,5,6,12,18,24,30,36,72,108,144,180...216 mogelijkheden als verzameling U als totaal; oftewel 6^3 en GEEN 6! over 3! ofzo.

Je kan dus als je uitgaat van <5, nooit een 3 gooien, want dan heb je hoe dan ook voor de andere twee worpen als 1, een totaal van 5. Dus dit is er mogelijk:

1-1-1, 1-1-2, 1-2-1 en 2-1-1. Je hebt dus feitelijk 212/216 kans en dit antwoord was goed.

Maar stel nu ik herhaal de vraag, maar dan voor "6 of meer gooien", oftewel 1 - kans <6.