Springen naar inhoud

Redoxreactie: fe met aangezuurd kaliumpermanganaat

• Log in om te kunnen reageren

supersonicx

supersonicx

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2010 - 22:47

Hallo dames en heren,

Ik heb een redoxreactie met ijzer en aangezuurd kaliumpermanganaat,
Ik vroeg me of of aangezuurd kaliumpermanganaat altijd een oplossing is, dus ionen zijn??? dus dan is Fe natuurlijk de reductor en MNO4 gewoon de oxidator. Mag je dit altijd doen als je iets krijgt met aangezuurd stof-permanganaat of aangezuurd stof-dichromaat?? is dit dus altijd een oplossing van ionen? Want het zou moeilijk vast kunnen zijn anders heb je twee reductoren, een hele sterke K en de zwakkere reductor Fe, een maar 1 oxi de permangnaat

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2010 - 18:41

Kaliumpermangaat is een diep-paars zout, een vaste stof in de vorm van kristallen dus. "Aangezuurd" betekent "in een oplossing waar we wat zuur bij gegooid hebben", dus inderdaad is dan de kaliumpermanganaat ook noodzakelijk opgelost.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mehtras

mehtras

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 12:29

Even ter toevoeging:

Kalium is een metaal (alkalimetaal, dus zeer reactief en inderdaad dus een zeer goede reductor)
Mangaan is ook een metaal (overgangsmetaal, veel minder reactief)
Kaliumpermanganaat is een zout bestaande uit de ionen K+ en MnO4-, dus in totaal KMnO4. Er is dus niets van het metaal kalium over, alleen nog ionen in een zoutrooster. Dus zelfs als het kaliumpermanganaat nog in vaste vorm aanwezig zou zijn (wat bij een oplossing al per definitie niet het geval is) zou K(s) (het reactieve metaal dus) er totaal niet in de buurt zijn, slechts de al gereduceerde versie K+ (een hele slechte oxidator)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures