Eigenschappen piepschuim

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Eigenschappen piepschuim

Beste,

voor school hebben wij als opdracht om een soort bootje te bouwen. Hier voor dachten wij piepschuim te gebruiken als basismateriaal omdat het bijzonder licht is en daar makkelijk dingen op te bevestigen zijn zoals satéstokjes

Nuwas er één hapering in onze redeneringen...

1. Zuigt piepschuim water op?

Volgens wikipedia tast water piepschuuim niet aan, maar op een forum las ik dat het wel als een spons fungeert.

Met welke snelheid zal dat dan inwerken? Ons bootje zal in totaal slechts een halfuur in het water bliven schat ik. Heeft dat een effect dan?

mvg,

Rune

Re: Eigenschappen piepschuim

Ik weet niet op welk forum je dat hebt gelezen maar piepschuim drijft dagenlang op zee rond dus ik zou me er maar niet teveel zorgen om maken. Je zou voor de zekerheid vernis of vet op het oppervlak kunnen zetten maar mij lijkt het niet nodig. Laat nog even weten of het gelukt is? Succes,

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Eigenschappen piepschuim

Toen ik nog klein was (niet ernstig lang geleden) speelden we met stukken piepschuim op de sloot. Het bleef prima drijven ook met gewicht erop! Anders voor de zekerheid een stukkie plastic of iets dergelijks eronder? Polyester is ook goed daarvoor.

Berichten: 4

Re: Eigenschappen piepschuim

Deze site heeft me overtuigd van het verkeerde spoor ;)

Maar laat ik er nu iets meer vertrouwen in hebben. Vernis is misschien niet zo'n slecht idee...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eigenschappen piepschuim

Niet luisteren naar die kampeerders. Piepschuim drijft. Het bestaat uit ge-expandeerd polystereen met afgesloten kamers. Polystyreen vind men overal in de verpakkingsindustrie en laat geen water toe. Piepschuim bestaat ui 2% polystyreen en 98% licht in afgesloten kamers. De lucht geeft natuurlijk het drijfvermogen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eigenschappen piepschuim

[url="http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 160ec09101"] Vernis is misschien niet zo'n slecht idee...
Ik denk dat het wel een slecht idee is. Het oplosmiddel in vernis zal het piepschuim ook oplossen en dan hou je alleen maar een kleverige kledder over.

Reageer