Vergelijking voor de energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Vergelijking voor de energie

Hoi,

Ik weet dat het een domme vraag is, maar ik geraak er even niet meer aan uit:
\(E=m_0 c^2 + qV\)
Hoe leid je deze vergelijking af?

(Ik vraag niet naar een volledige uitwerking, enkel een hint, tip,...)

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Vergelijking voor de energie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vergelijking voor de energie

Wat is de bijbehorende context?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking voor de energie

Ik stel de uitdrukking voor de golflengte op, eenmaal klassiek newtoniaans en eenmaal relativistisch. Daarvoor maak ik gebruik voor de aangepaste uitdrukking voor de bewegingshoeveelheid p: Afbeelding

Om daar nu mee verder te kunnen, hebben we een tweede betrekking nodig voor de totale energie, en dat is de uitdrukking die hierboven staat...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vergelijking voor de energie

In de eerste formule staat niets dat op een golflengte betrekking heeft. Om wat voor situatie gaat het hier precies, en wat stellen q en V precies voor?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking voor de energie

Als we twee keer de totale energie uitdrukken, dan kunnen we die uitdrukkingen aan elkaar gelijkstellen en p hieruit oplossen, waarbij E geëlimineerd is. En dan
\(\lambda = \frac{h}{p}\)
q stelt een lading voor, in dt specifieke geval wensen we de golflengte van elektronen bij diffractie te kennen, dus is q=e. Verder is V het potentiaalverschil waarover de elektronen worden versneld.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer