Springen naar inhoud

Centerboor op een draaibank


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Kaspace

    Kaspace


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2010 - 15:09

Af en toe gebruik ik een oude draaibank om in een as een centergaatje te boren. Ik vertrouw de losse kop met daarin de boorkop met centerboor niet helemaal, dwz hij is niet perfect uitgelijnd.
Toch lijkt het of een centreergaatje als "vanzelf" in het midden komt.

Mijn vraag is nu: is dit echt zo? Bestaat er een zelfcentrerend effect? En hoe werkt dat dan precies?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 november 2010 - 15:22

Het zelfcentrerend effect ontstaat doordat het werkstuk draait, en niet de boor.

#3

Kaspace

    Kaspace


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2010 - 18:37

Het zelfcentrerend effect ontstaat doordat het werkstuk draait, en niet de boor.


Klazon, ik vermoedde al zoiets. Kan het zelfs wel een beetje beredeneren. Maar ik zoek eigenlijk een meer gedetailleerde uitleg. In hoeverre is een nauwkeurig geslepen boor van belang, wat is de invloed van de slijphoeken, binnen welke grenzen van excentrisch beginnen zoekt de boor het middelpunt, en hoe goed/snel gaat het, wat is de invloed van het toerental?
Ik wil eigenlijk ook de grenzen weten waarbinnen het effect wel/niet optreedt.

Ik hoop dat iemand mij naar een uitgebreide verhandeling op het internet kan verwijzen...

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 november 2010 - 22:09

Het punt is volgens mij dat een centerboor tamelijk stug is. Hij is kort en dik, en alleen het borende puntje steekt uit. Daardoor zal hij op zijn plaats blijven, ook als het midden van de boor niet precies uitlijnt op het midden van het draaiende werkstuk. Het gaatje zal dan gewoon iets groter worden dan de diameter van de boor.

Dit in tegenstelling tot een gewone boor die lang en dun is, en daardoor mee gaat kwispelen als hij in eerste instantie niet precies op de draaiïngslijn van het werkstuk terecht komt.

Je kunt overigens ook centeren met een beitel waarvan je de punt zo goed mogelijk in het midden instelt. Die zal, ook al staat hij een paar tienden uit het echte midden, toch een goed gecentreerd putje opleveren.
Eigenlijk zit volgens mij daar de clou, een centerboor gedraagt zich door zijn stijfheid meer als beitel dan als boor.

Veranderd door klazon, 19 november 2010 - 22:09






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures