Interstitiele cellen van cajal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 97

Interstitiele cellen van cajal

Geachte,

Ik ben momenteel bezig met het bestuderen van de motiliteit van de gastrointestinale tractus. De tekst is echter onsamenhangend wat ervoor zorgt dat het allemaal onduidelijk is.

De interstitiele cellen van cajal binnenin en rondom de lamina muscularis externa, zorgen voor de pacemakeractiviteit. Ze zouden de slow waves (basic electrical rythm van de GIT) genereren. Ze zijn geassocieerd met de submucosale plexus van meissner en de myenterische plexus van auerbach (ENS). Vervolgens lees ik ook in mijn cursus dat de contracties van de gastrointestinale tractus tevens onder hormonale en neurale controle staan.

Staan de cellen van cajal ook onder deze hormonale en neuronale controle ( aangezien toevoeging van tetrodotoxine de ritmische contractie niet lam legt.) ?

Hoe geven de cellen van cajal deze signalen door aan de unitaire gladde spiercellen?

Het zou zeer fijn zijn als iemand mij dit stapsgewijs kon uitleggen. (met inbegrip van de fysiologie : influxen, effluxen, veranderingen van Vm).

Alvast bedankt.

Berichten: 1.116

Re: Interstitiele cellen van cajal

Kijk, je kunt wel alles van een artikel tot in de puntjes gaan proberen te snappen. Maar het is net zoals je frans, engels of duits studeert: je moet de essentie snappen. Ik durf het af te vragen of het voor de essentie van het artikel nodig is of jij snapt of en hoe hormonale invloeden op die cellen nu exact werken.

De werkzaamheid van hormonen die invloed hebben op dergelijke processen, kunnen op verschillende manieren zijn: hormoongevoelige ion-kanalen, verhoging/verlaging rustpotentiaal, etc.

Het feit dat TTX er niet voor zorgt dat de contracties ophouden, pleit er inderdaad voor dat in elk geval niet -enkel- onder neuronale controle staat. Maar dat was op zich ook al wel te verwachten: het zijn pacemakercellen. Net als de pacemaker van het hart, hebben deze cellen een langzame ion-influx, waardoor ze uiteindelijk over het drempelpotentiaal geraken. Neuronale en hormonale invloeden zorgen enkel voor de snelheid waarmee dit gebeurt.

Kortom: Heb je het nodig voor het begrijpen van de essentie van het artikel? Zo ja, wat heb je exact nodig? Zo nee, waarom dan nu iets diepgrondig uit gaan zoeken wat je over een week weer vergeten bent en eigenlijk enkel in deze situatie relevant kan zijn.

Berichten: 97

Re: Interstitiele cellen van cajal

Bedankt voor dit antwoord. Ik moet het tot in detail snappen. Dit is namelijk mijn studie (ik studeer dan ook geen geneeskunde maar biomedische wetenschappen). Ik zou dan ook voornamelijk willen weten hoe het zit met de calciuminflux. De gastrointestinale gladdespiercel vormt als het ware een syncitium owv de gap-junctions. Zijn de interstitiele cellen van cajal dan ook via gap junctions met deze gladde spiercellen verbonden? Hoe zit het met de vorming van de actiepotentiaal? Is deze AP tevens weer gewoon door het openen van de Ca-gated-release-kanalen van het sarcoplasmatisch reticulum ?

Berichten: 97

Re: Interstitiele cellen van cajal

En excuseer mij, maar een antwoord als :"Ik durf het af te vragen of het voor de essentie van het artikel nodig is of jij snapt of en hoe hormonale invloeden op die cellen nu exact werken." vind ik een beetje vreemd. De persoon die de vraag stelt, beslist normalerwijs zelf wat hij/zij wilt weten. Maar toch alvast heel erg bedankt.

Berichten: 1.116

Re: Interstitiele cellen van cajal

De persoon die de vraag stelt, beslist normalerwijs zelf wat hij/zij wilt weten. Maar toch alvast heel erg bedankt.
Inderdaad, volledig mee eens. Maar ik denk dat het kennisniveau van de gemiddelde persoon over de cajal-cellen zeer klein tot nihil is. Ook op dit forum (mede gezien het overweldigend aantal reacties). En dan kun je dit vreemd vinden, wat je goed recht is. Maar het had enkel als doel om jou te helpen. Je hoeft gewoon niet alles tot in de puntjes te weten om bepaalde artikelen toch te kunnen snappen. Dat dit voor jouw artikel kennelijk wel het geval is doet aan de algemene strekking van mijn antwoord weinig af.

Mijn interpretatie van jouw vraag was: ik ben een tekst aan het lezen. Ik snap een aantal dingen niet. Specifiek spitst dit zich o.a. toe op de cajal-cellen. Onder welke invloeden staan deze en hoe werken ze exact? Waarbij je heel specifiek vraagt naar influxen, effluxen, potentiaalveranderingen. In mijn optiek is dan gerechtvaardigd om te vragen of je dat werkelijk voor het algemene begrip van het artikel nodig hebt.

Overigens: een artikel heeft over het algemeen ook een schrijver. Vaak zijn deze mensen dermate enthousiast over hun onderwerp dat wanneer jij een vraag stelt, ze deze vaak ook nog met veel plezier beantwoorden. Mogelijk kun je hun deze vraag voorleggen?

Excuus aanvaard...

Reageer