Voorstelling van een bms systeem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Voorstelling van een bms systeem

Hallo,

Ik ben op zoek naar een software, plugin van een software om schematisch een BMS (building management system) te kunnen ontwerpen.

Ik geef een voorbeeld. Een nieuwbouw van een appartementencomplex dient voorzien te worden van een BMS systeem. Alle elektrisch gestuurde componenten zoals verlichting, airco, ventilatie, zonwering, brandveiligheid, inbraakbeveiliging,... worden aan elkaar verbonden die het comfort van de personen in het gebouw verbeterd.

Op een schematische manier wil dergelijk BMS systeem weergeven. Specifiek enkel voor de zonwering.

Zonwering bestaat uit screens, motor controllers, gebouwcontroller(s), zon-wind-regen-tempsensoren, bekabeling,...

In deze link zie je een voorbeeld.

Ik dacht eerder aan de mogelijkheid om Visio te gebruiken. Door middel van gegevens die in een acces database zitten (aantal gevels v/h gebouw, aantal screens, 3 verdiepingen van elk 5 screens, aantal motor controllers, schakelaars,...) een visuele weergave te scheppen van het voorgestelde systeem voor de klant zodat dit op een duidelijke manier geïnterpreteerd kan worden.

Andersom, door een grafische weergave te maken, dan liefst zo makkelijk mogelijk door op voorhand het aantal gevels, aantal screens,... in te geven, een database te maken van het benodigd materiaal en eventueel in een excel tabel alles weer te geven met prijzen (gelinkt met acces database).

Kan iemand me op weg helpen hoe ik dergelijk probleem het best aanpak? Welke software/plugin het best geschikt lijkt?

Dank u,

Bert

Reageer