koude en warmte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

koude en warmte

ik vroeg me af welke straling en of andere eigenschappen warmte en koude hebben, weet hier iemand iets meer over?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: koude en warmte

koude heeft geen straling. Koude is juist een gebrek aan straling t.o.v. warmte.

Het is beter om vanaf nu de woorden koude en warmte niet meer in de mond te nemen. Aangezien dit relatieve begrippen zijn kan het alleen maar verwarring veroorzaken.

Om nu terug te komen op jou vraag: Hier kan ik eigenlijk heel kort in zijn. De straling die verantwoordelijk is voor warmte, zijn fotonen. Deze zijn zowel als deeltje en als golf te beschouwen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: koude en warmte

koude is dus "slechts" een gebrek aan fotonen?

dus bij het absolute minpunt (-273°C),is er slechts geen enkel foton aanwezig of een minimaal aantal?

daarmee dat het dan niet kouder kan worden :shock:

weeral iets bijgeleerd

weet je ook of er een minimaal aantal fotonen aanwezig kan zijn of dit gewoon 0 is?

Re: koude en warmte

bullshit!

warmte is een chemisch/natuurkundig verschijnsel wat veroorzaakt wordt door het trillen van moleculen. Hoe harder de moleculen trillen, de hoger de temperatuur. Kou en warmte zijn relatief (op de zon kan 10000 graden Kelvin als "koud" gezien worden). Natuurkundigen spreken bovendien niet van kou, ze spreken van een afwezigheid van warmte, als de moleculen dus niet snel "trillen".

De warmte die je van een vuur waarneemt wordt veroorzaakt door straling(onderandere fotonen), als je echter een hete plaat aanraakt is er nauwelijks geval van dit soort straling. De plaat en de luchtmoleculen eromheen trillen gewoon snel.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: koude en warmte

aerobe schreef:koude is dus "slechts" een gebrek aan fotonen?

dus bij het absolute minpunt (-273°C),is er slechts geen enkel foton aanwezig of een minimaal aantal?

daarmee dat het dan niet kouder kan worden   :shock:  

weeral iets bijgeleerd

weet je ook of er een minimaal aantal fotonen aanwezig kan zijn of dit gewoon 0 is?
Bij het absolute minpunt staan de moleculen stil. Warmte komt door het periodiek bewegen van moleculen: hoe sneller ze bewegen, hoe warmer het is.

Reageer