[Scheikunde] Oxidatiegetal van c in ethanal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 167

[Scheikunde] Oxidatiegetal van c in ethanal

Dag iedereen,

In de les hebben we geleerd over datieve covalente bindingen. Bij anorganische stoffen zoals HNO3 en H2SO4 kan je door de structuurformule te tekenen en ook de partiële ladingen... het oxidatiegetal bepalen van ieder atoom.

Nu vraag ik mij af hoe doe je dit voor bv ethanal?

Je kan toch maar enkel partiële ladingen tekenen tussen C en O aangezien de rest van de bindingen apolair zijn. Mag ik dan gewoon stellen dat C als oxidatiegetal hier +II heeft?

Als je dan uw brutoformule noteert C2H4O dan klopt dit toch niet als je voor H +I en O -II als oxidatiegetal hebt?

Wie kan me helpen?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [Scheikunde] Oxidatiegetal van c in ethanal

Wat wordt hier het oxidatiegetal van O, als C het oxidatiegetal heeft dat het behoort te hebben?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 167

Re: [Scheikunde] Oxidatiegetal van c in ethanal

De O is -II dus ik dacht C +II aangezien de andere bindingen apolair zijn, dus geen verschuiving van het elektronenpaar.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [Scheikunde] Oxidatiegetal van c in ethanal

De O is -II dus ik dacht C +II aangezien de andere bindingen apolair zijn, dus geen verschuiving van het elektronenpaar.
Wat is het oxidatiegetal van C in CO2? Wat is dan het oxidatiegetal van O in C2H4O als het oxidatiegetal van C hetzelfde blijft als in CO2?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Oxidatiegetal van c in ethanal

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [Scheikunde] Oxidatiegetal van c in ethanal

De O is -II dus ik dacht C +II aangezien de andere bindingen apolair zijn, dus geen verschuiving van het elektronenpaar.
Je moet je afvragen of de C-C binding in ethanal apolair is. De CHO-groep is behoorlijk elektronenzuigend, dus de elektronendichtheid van de C-C binding zal voor een groot deel op het C-atoom van de carbonylgroep liggen.

Je mag de eis dat de oxidatietoestand van beide C-atomen gelijk is dus laten vallen.

Als je aanneemt dat de oxidatietoestand van H in alle C-H bindingen gelijk is aan 0, dan moet je tot een goed antwoord komen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer