Springen naar inhoud

Stelsels vergelijkingen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 12:40

De oefening is: 2(x+y) = 36
x = 3y

y = -x + 18
y = 1/3 x

Voor een grafische voorstelling te krijgen:
x: 1 - 10
y: 17 - 18

x: 3 - 6
y: 1 - 2

Ik snap dus niet echt goed hoe je aan die getallen komt van de grafische voorstelling.

Alvast Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Siron

    Siron


  • >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 12:53

Ik begrijp je vraag niet goed, wat is de bedoeling? Moet je die vergelijkingen grafische voorstellen?

Wat hoort bij wat?

LaTeX
LaTeX


LaTeX
LaTeX

Moet je deze stelsels oplossen en grafisch voorstellen?

Veranderd door Siron, 20 november 2010 - 12:55


#3

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2010 - 12:59

Voor een grafische voorstelling te krijgen:
x: 1 - 10 Als je x laat variŽren van 1 naar 10, dan varieert y van 17 naar 18 (vgl y = -x + 18)
y: 17 - 18

x: 3 - 6 Als je x laat variŽren van 3 naar 6, dan varieert y van 1 naar 2 (vgl y = 1/3 x
)

y: 1 - 2


Maar de logica om die variaties te nemen voor x, komen uit de rest van je opgave veronderstel ik?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#4

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 13:33

Ik begrijp je vraag niet goed, wat is de bedoeling? Moet je die vergelijkingen grafische voorstellen?

Wat hoort bij wat?

LaTeX


LaTeX


LaTeX
LaTeX

Moet je deze stelsels oplossen en grafisch voorstellen?


Stelsels met een grafische oplossingsmethode ;-)

#5

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 14:15

Maar de logica om die variaties te nemen voor x, komen uit de rest van je opgave veronderstel ik?


Maar ik snap nl. niet zo goed hoe je aan die coordinaten komt voor je grafiek te tekenen.

#6

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2010 - 14:30

Het zijn vergelijkingen van rechten. En een rechte wordt bepaald door hoeveel punten? Ja, juist, 2!

Dus kies 2 andere x-waarden, dan krijg je 2 andere y-waarden, maar de punten zullen ook op je rechte liggen.

Begrijp je?

Op die manier liggen je rechten eenduidig vast en kan je grafisch het snijpunt bepalen.

Veranderd door In fysics I trust, 20 november 2010 - 14:31

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#7

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 14:34

Het zijn vergelijkingen van rechten. En een rechte wordt bepaald door hoeveel punten? Ja, juist, 2!

Dus kies 2 andere x-waarden, dan krijg je 2 andere y-waarden, maar de punten zullen ook op je rechte liggen.

Begrijp je?

Op die manier liggen je rechten eenduidig vast en kan je grafisch het snijpunt bepalen.



Zou je dat eens willen aantonen met een voorbeeld? :-)

#8

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2010 - 14:44

http://fooplot.com/i...183287499999999

Ander voorbeeld:

y=x; mogelijke punten (x,y) zijn (0,0) (1,1) (2,2), algemeen: (n,n)

voor jouw vergelijking: y=x/3; mogelijke punten (x,y) zijn: (0,0) (1, 1/3), (2,2/3), algemeen (x,x/3)
Je kiest dus een waarde voor x en vult ze in in de uitdrukking voor y.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#9

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 15:08

http://fooplot.com/i...183287499999999

Ander voorbeeld:

y=x; mogelijke punten (x,y) zijn (0,0) (1,1) (2,2), algemeen: (n,n)

voor jouw vergelijking: y=x/3; mogelijke punten (x,y) zijn: (0,0) (1, 1/3), (2,2/3), algemeen (x,x/3)
Je kiest dus een waarde voor x en vult ze in in de uitdrukking voor y.


En waarom is dan y= 1/2 x + 3/2

(x,y) punten zijn: (2,2.5) (4,3.5)

#10

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2010 - 15:34

De oefening is: 2(x+y) = 36
x = 3y

y = -x + 18
y = 1/3 x

Voor een grafische voorstelling te krijgen:
x: 1 - 10
y: 17 - 18

x: 3 - 6
y: 1 - 2

Ik snap dus niet echt goed hoe je aan die getallen komt van de grafische voorstelling.

Alvast Bedankt!

Ik begrijp dit ook niet!
Bv: staat er: x: 1 t/m 10 of x/1-10

Wel goed is:
y = -x + 18
y = 1/3 x

Veranderd door Safe, 20 november 2010 - 15:35


#11

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 15:44

Ik begrijp dit ook niet!
Bv: staat er: x: 1 t/m 10 of x/1-10

Wel goed is:
y = -x + 18
y = 1/3 x


Ik kan het allemaal berekenen, maar de coordinaten er van bepalen niet!

x = 1
y = 17

x= 10
y = 18

-> daar zie ik dus nog altijd geen logica in. ;s

#12

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2010 - 15:58

Wat bedoel je nu? Waar ga je van uit?
Punten bepalen van y=-x+18, dan is (1,17) goed, maar (10,18) niet.

Verder geef je geen antwoord op:

Ik begrijp dit ook niet!
Bv: staat er: x: 1 t/m 10 of x/1-10


#13

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 16:07

Wat bedoel je nu? Waar ga je van uit?
Punten bepalen van y=-x+18, dan is (1,17) goed, maar (10,18) niet.

Verder geef je geen antwoord op:



Maar ik zie geen logica in hoe je x en y kunt weten met een gegeven: zie afbeelding hieronder.

Bijgevoegde miniaturen

  • stelsels.JPG

#14

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2010 - 16:13

Dit is in ieder geval duidelijker.
Eerste verg:
Een waarde voor x kiezen bv (x=0) en dan y uitrekenen (uit het hoofd natuurlijk).
Idem voor de tweede verg.
Belangrijk is voor beide verg ook een derde punt te kiezen. Waarom?

#15

crashtest

    crashtest


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 16:23

Dit is in ieder geval duidelijker.
Eerste verg:
Een waarde voor x kiezen bv (x=0) en dan y uitrekenen (uit het hoofd natuurlijk).
Idem voor de tweede verg.
Belangrijk is voor beide verg ook een derde punt te kiezen. Waarom?


Maar ik snap echt niet hoe je aan die x en die y komt ! :s





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures