Plantkunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Plantkunde

Beste,

Ik begrijp het verschil niet goed tussen endomycorrhiza en ectomycorrhiza.

Ik weet dat mycorrhiza een symbiotische samenlevingsvorm is van fungi en wortels van landplanten,

maar dan wordt er een onderscheid gemaakt tussen endo - en ectomycorrhiza.

Voor endomycorrhiza vind ik:

"een schimmel waarvan de schimmeldraden tot binnen in de wortels van andere planten doordringen"

Voor ectomycorrhiza vind ik:

"een symbiotische samenlevingsvorm tussen paddenstoelen (macrofungi) en boomwortels en wortels van struiken, waarbij onder andere uitwisseling van in water oplosbare voedingsstoffen plaatsvindt"

Volgens mij zijn duiden deze twee definities op hetzelfde, maar is het alleen een beetje anders geformuleerd.

Weet iemand het precieze verschil?

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Plantkunde

Ectomycorrhiza vormen een typisch dikke mantel van mycelia om de worteloppervlakte en een deel van de schimmeldraden dringt door tot tussen de cortexcellen van de wortel. Voor als je het moest weten, zo'n schimmeldraadnetwerk dat in de cortex ontstaat heet Hartig netwerk.

Endomycorrhiza verschillen van ectomycorrhiza doordat ze in minder dichte netwerken (slechts 10% van de wortelmassa) zowel aan de worteloppervlakte als doorheen de cortexcellen groeien. De mycelia groeien daarbij zowel tussen de cellen als in de cellen!

die vertakte structuren die zich ontwikkelen in een cortexcel, noemt men arbuskels, en zijn hoogstwaarschijnlijk de plek waar nutriënten worden uitgewisseld tussen de plant en de schimmel.

hopelijk lost dat je vraag op

Reageer