Springen naar inhoud

Transcriptie en dna

• Log in om te kunnen reageren

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 15:18

Hallo,

Ik begrijp iets niet helemaal i.v.m het aflezen van een DNA streng.

Opgave:

Stel een DNA-fragment gegeven:

3' C-A-C-C-T-G-A-A-A-C-G-T-C-A-T 5'
5' G-T-G-G-A-C-T-T-T-G-C-A-G-T-A 3'

Gevraagd:

Noteer de sequentie van het m-RNA dat op basis van dit DNA wordt gemaakt.

Ik heb dus 2 DNA-strengen, als ik het juist heb worden deze altijd afgelezen van links -> rechts. Daaruit maak ik dan op dat de leidende streng de eerste is (3'-> 5') en de achterblijvende de onderste (5'->3'). Bij Transcriptie wordt de code voor DNA omgezet tot de code voor RNA: codogen -> codon. Bij transcriptie gaan deze (bovenstaande strengen) uit elkaar wijken. En complementair tegenover de achterblijvende streng zal een nieuwe nucleotideketen gevormd worden in de 5'-3' leeszin (toch de leeszin van de achterblijvende?).

Dus complementair tegenover de achterblijvende streng (5'->3'), dan mag ik toch eigenlijk de leidende (3'->5') wegdenken? Maar dan klopt het niet want dan krijg ik voor G -> C, maar voor T->?.Maar de m-RNA streng is toch complementair met de achteblijvende? Kan iemand me hiermee helpen en een goede uitleg geven waarom nu juist voor het m-RNA de (3'->5') streng wordt afgelezen?

Bedankt.

Veranderd door Prot, 20 november 2010 - 15:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 15:27

Dus complementair tegenover de achterblijvende streng (5'->3'), dan mag ik toch eigenlijk de leidende (3'->5') wegdenken? Maar dan klopt het niet want dan krijg ik voor G -> C, maar voor T->?.

Voor T gewoon A, en bij alle A's in plaats van T's U's. Transcriptie vindt plaats 5' > 3'.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 16:07

Dan bekom ik:

5' G-T-G-G-A-C-T-T-T-G-C-A-G-T-A 3'

M-RNA:

C-A-C-C-U-G-A-A-A-C-G-U-C-A-U

Maar dat klopt niet volgens het antwoord van de leerkracht en CAU is het stopcodon, maar ik heb gezien dat er 3 mogelijkheden zijn: UAA UGA UAG

Dus er moet nog iets fout zijn?

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 17:03

Ik heb de theorie nog eens goed bekeken en ik denk dat ik het begrijp.

Bij transcriptie wijken de leidende en de achterblijvende streng uit elkaar. De nieuwenucleotide keten (m-RNA) wordt complementair met de achterblijvende streng gevormd in de 5' -> 3' richting (van die nieuwe nucleotideketen).

Nu, er is nog enige verwarring bij DNA-replicatie waardoor ik het misschien niet goed doorheb met die richting.

Ok, de aanmaak van een nieuwe complemantaire streng gebeurt altijd van de 5'->3' kant toe (bekeken vanuit de te vormen streng), maar de manier waarop die zich gaat binden verschilt naargelang het gaat om de leidende streng(3'->5') of de achterblijvende (5'->3). Wat moet ik daar nu precies onder verstaan: 'leidende streng (5'->3) beweegt deze dan mee?

http://wetenschap.in...translatie.html

Bovenaan links staat een tekening. Er staat dat de transcriptie in die -> richting gebeurt. Vanuit -> bekeken gaat de achterblijvende streng van 3'-> 5', betekent dat dan de achterblijvende streng in tegengestelde richting dan de transcriptie moet gelezen worden? Dus 3'<-5' en de transcriptie van de nieuwe 5'->3'.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2010 - 10:49

Om niet nog meer verwarring te krijgen is het goed als je de gebruikelijke definities gebruikt.
5' - 3' = coderende streng
3' - 5' = matrijsstreng

Transcriptie gaat via de matrijsstreng. De complementaire mRNA-streng wordt via 5' > 3' gecodeerd. Dat is dus
vanuit het perspectief van de matrijsstreng 3' > 5'.

Dit moet ook gewoon allemaal in het boek staan, dus lees het hoofdstuk nog een keer goed door.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2010 - 16:01

Om niet nog meer verwarring te krijgen is het goed als je de gebruikelijke definities gebruikt.
5' - 3' = coderende streng
3' - 5' = matrijsstreng

Transcriptie gaat via de matrijsstreng. De complementaire mRNA-streng wordt via 5' > 3' gecodeerd. Dat is dus
vanuit het perspectief van de matrijsstreng 3' > 5'.

Dit moet ook gewoon allemaal in het boek staan, dus lees het hoofdstuk nog een keer goed door.

Bedankt voor je antwoord. Ik was het inderdaad aan het verwarren. DNA-polymerase bind de nucleotiden ook weer aan elkaar in de 3'->5' om een streng te maken die van 5'->3' loopt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures