Springen naar inhoud

Betonconstructie naar staal omrekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

brusie

    brusie


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2010 - 19:02

kan iemand mij misschien met de volgende vraag helpen? wij hebben op zolder twee kamers. Om van de ene kamer naar de andere te komen zit een kleine doorgang met daarboven een latei van 25 cm. Deze zit er omdat beide kamers een eigen nokbalk hebben en deze op de tussenmuur samen komen. Nu willen wij graag de doorgang verhogen. We zullen dus een andere latei moeten plaatsen. Vanwege werk in het metaal zouden wij graag een metalen latei hoger in de muur aan willen brengen. Heeft iemand een idee hoe we de zwaarte van de metalen latei moeten berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 november 2010 - 12:45

Om max. hoogte te krijgen zou je een 3-scharnierspantje (of portaalspantje)op de nu aanwezige balkoplegging kunnen maken met wrs alleen de belasting van de nokbalk als puntlast.

Probeer een bij "Exacte wetenschap.nl > Praktische en overige technische wetenschappen > Constructie- en sterkteleer >"via de "Handige links"mijn website tepakken te krijgen en probeer zo'n spantvorm uit.

Met een 3spant-berekening maakte ik een voor jou wrs bruikbare constructie,bekijk het verhaal of het qua belastingen goed getaxeerd is door mij:

Object no:1
11-22-2010
Spant no:1


Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!
Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen
1 kN = 100 kg !

Spant van # ;HeA-en IPe-prof en hout
rekenwaarde vloeigrens :
Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2
HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

rekenwaarde houtsterkte:
Hout naturel K18 18*.7: 12.6 N/mm2
Hout gelijmd K24 24*.7: 16.8 N/mm2

Belastingfactor-start : 1.2-1.5
Controle belastingfactor bij eind-
resultaat optr.spanningen!


Aantal zijsteunen poot wandrichting : 0
Spantoverspanning in mtr : 1
Kniklengte y-richting verticaal KY in mtr : .7
Kniklengte y-richting schuinte G in mtr : 1
Kniklengte x-richting kolom/spantbeen in mtr : 2.124115
Kniklengte (H1 + L3) * (1 + SIN(DX))
Zijwandhoogte-verticaalspantdeel in mtr : .7
Spantafstand/gordinglengte in mtr : 4
Platbalk-/gordingafstand h.o.h. in mtr : 1
Dakhelling in graden tov.hor.vlak : 37
Windkracht horiz.in kN/m2 keus : .95

Denk aan verankering sporen/gord.opw.kracht!
Windbelasting in kN/m2 dakpl: .5717242
Eigen gewicht dakvlak in in kN/m2: 1
Eigen gewicht dakvlak op gording in kN/m1: 1
H in mtr: 1.076777
Sinus dakhelling (sinD/57.29578) : .601815
Cosinus dakhelling (cosD/57.29578) : .7986355
Windbelasting haaks op gording in kN/mtr1: .5717242
Eigen gewicht haaks op gording in kN/mtr1: .7986355
Eigen gewicht //dakvlak op gording in kN/mtr1: .601815
Tot.wi+eg haaks op gord./dakvl. L in kN/mtr1: 1.37036
Tot.wi+eg op gording//dakvlak L in kN/mtr1: .601815
DV en DE Linker dakvlak in kN: 3.431753 1.507108
DVr en DEr Rechter dakvlak in kN: 1.762094 1.507108
WT en WTS in kN: 2.926 2.14547
CV-verticale topreactie halfspant in kN : 2.867323
CH-hor.topreactie in kN : 1.677438
AH-hor.oplegreactie in kN : 2.553011
AV-vert.oplegreactie in kN : 1.350397
FH-hor.oplegreactie in kN : 2.07334
FV-vert.oplegreactie in kN : 5.181594
FEQ-Scheefstandbelasting in kN : 2.003417E-02
MEQ-Scheefstandmoment in knie in kNm : 7.011959E-03
Spanthoek-moment MB in kNm : .7559959
Veldmoment bovenligger MDV in kNm : .7065355
Spanthoek-moment MBR in kNm : -1.358238
Veldmoment bovenligger MDVR in kNm : -.5402766
IPE : 80
Opp. in mm2 : 764
Ix in cm4 : 80.1
Wx in cm3 : 20
Gewicht in kg/m : 6
Traagh.straal tx en ty in cm : 3.237946 1.054162

Wx-initieel voor staalwerk -hoek LR in cm3 : 4 8
Wx-initieel staalwerk -ligger LR -in cm3 : 4 3
KNIKBEREKENING
Ber.Lamda x/y-as KX resp.KY en G,Lav,Las : 66 94
LamdaV,AlfaV volgens tabel : 70 1.47
LamdaS,AlfaS volgens tabel : 95 1.91
Z-staal-max.156.7 N/mm2 - aanw. in N/mm2 : 72 uc: .4629296
Z-staal-max.VLS/BF en keus BF : 156 1.5
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Linkerdeel : 39 36 38
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Rechterdeel : 72 28 68
Doorb. schuine zijde L en R in mm : .1204953 .1601332
Bij neg. moment ,zie hiervoor,is er opbuiging!
Corr.factor wegens hoekverdraaiing Cli. Cre. : .9681066 1.68249
Rel.doorbuiging L en R (<L3/250) : 1.924636E-04 2.557761E-04
Horizontale translatie linkerhoek in mm : .9944098
Horizontale translatie rechterhoek in mm : 1.084811
Horizontale translatie nok in mm : 1.03961
Verticale translatie nok in mm :-5.998278E-02
Bij zwaarder profiel translaties naar rato Ix

Trekstangoppervlak -anker in onder en achterliggend metselwerk- in mm2 : 16

Stuikplaatdikte 1.5 x TW (lijfdikte) in mm : 5.7

Voor alle bouten te rekenen op maximum hoekmoment in kNm: 1.358238
,, ,, op hor. afschuifkracht in kN : 1.80734
,, ,, op vert.afschuifkracht in kN : 5.181594
,, ,, op diag.afschuifkracht in kN : 3.929466

#3

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 november 2010 - 13:21

Als alternatieve -eenvoudiger- oplossing,maar met wrs.minder doorgangshoogte maakte ik een testberekening van het draagvermogen van een Hea 100,zodat je kunt zien,wattiekan hebben.

Succes!

Bijgevoegde Bestanden






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures