Problemen met maple

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Problemen met maple

geachte heren /dames ,

ik moet alle lokale extrema's bepalen van de vergelijking x->f(x)=-2*sin(x)*abs(x^3-2*x+1) bepalen met Maple

, maar het lukt me gewoon niet .

kan iemand me hierbij helpen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Problemen met maple

Lukt het wel zonder Maple?

Wat voer je in?

Berichten: 316

Re: Problemen met maple

Nuttige links:

http://www.math.uic.edu/~math210/labs/extrema.html

http://www.maplesoft.com/support/help/Mapl...px?path=extrema

Kom je er dan nog niet uit, dan kan je even plaatsen wat je al bedacht had. ;)

Berichten: 2

Re: Problemen met maple

ik heb al geprobeerd om het af te leiden ( een keer ) , dan gelijk te stellen aan 0 maar het geeft maar een antwoord .

Ook de links die puntje heeft geplaats heb ik al geraadpleegd maar ik kom er nog altijd niet uit .

ik doe het als volgt

defineer f(x)

restart;

f(x):=x->-2*sin(x)*abs(x^3-2*x+1);

dan probeerde ik het meermaals te plotten voor zo al de minima en maxima te vinden maar dan weigert maple te plotten , vandaag lukte het ineens wel :S .

d1:=D(f);

zo krijg ik dan de afgeleide

dan doe ik

fsolve:=(d1(x)=0,x);

maar krijg ik maar een antwoord.

ik heb al geprobeerd bij maple help de extrema vinden functie geprobeerd maar de uitleg is me vaag .

nu vandaag heb ik dit opnieuw geprobeerd en geef het programma ineens andere antwoorden

ik zit helemaal in de knoop met dit vraagstuk wat ik toch denk niet echt moeilijk is ....

met het plotten ben ik helemaal niets veder omdat daar de tekening me heel vaag is

alvast bedankt voor de antwoorden

groeten

david

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Problemen met maple

Je moet iig bedenken dat een absolute waarde leidt tot minima op de x-as. Neem als vb (met de hand) f(x)=|x²-2x-1|

Die zal je dus niet via f'(x) kunnen vinden. Op het moment kan ik je invoer niet controleren (Maple niet actief).

Maar: los op g(x)=x³-2x+1=0 (dat kan zelfs met de hand), daarna bepaal je de intervallen waar g(x) positief is enz.

De bedoeling is, dat je de functie opsplitst in twee functies zonder absolute waarde (met bijbehorende intervallen).

Reageer