Stelling van thévenin/norton

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Stelling van th

vbnetwerk.jpg
vbnetwerk.jpg (9.76 KiB) 702 keer bekeken
Hallo,

wij zien momenteel verschillende technieken voor het oplossen van netwerken. De stelling van Thévenin/Norton versta ik hier helaas niet helemaal van.

Ik weet de stappen hiervan:

- de vervangingsweerstand berekenen van het netwerk

- de openklemspanning berekenen

=> samenvoegen in 1 klein netwerkje waarin de weerstand waarover je de spanning of stroom zoekt, de vervangingsweerstand en de openklemspanning samenvoegt bij thévenin (bij norton in parallel met stroom)

Wat ik niet begrijp hiervan is de openklemspanning(vervangsweerstand is easy). Kunnen jullie aub uitleggen met wat ik allemaal rekening met houden bij het berekenen van de openklemspanning. Ik heb een vbnetwerk bijgevoegd.

Bedankt! ;)

(stroom door weerstand tussen 2 bollen berekenen)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stelling van th

Is de open klemspanning hetzelfde als wat ik de bronspanning noem en wat een aantal zeer oude knarren EMK noemen?

Zijn die twee spanningen niet in de figuur gegeven?

Als je door zo'n 'potentiaallandschap loopt, daalt de potentiaal over de weerstanden en condensatoren maar stijgt in de spanningbronnen.

Op elk knooppunt is de totale stroom die 'binnen' komt even groot als de totale stroom die 'erui' stroomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stelling van th

Laat ons inderdaad naar dat voorbeeld kijken. Voor een Thévenin equivalent circuit moeten we de 67V spanningsbron, en de 2 Ohm, 4 Ohm, 5 Ohm, 6 Ohm weerstanden, vervangen door een weerstand (die je zelf al kon bepalen) serieel geschakeld aan een spanningsbron met te zoeken spanning U. De vervanging die je doorvoert is geldig voor om het even welke 'lading' (die in jouw voorbeeld de 3 Ohm weerstand en de 54V spanningsbron is). Ze is dus ook geldig wanneer er gewoon geen lading is. De spanning die dan over de twee klempunten (de twee zwarte bollen) staat is U. Samenvattend, de openklemspanning vind je door de lading weg te nemen, en dan de spanning tussen de klemmen te berekenen.

Dit doen we als volgt (7 Ohm parallel geschakeld met 4 Ohm is 28/11 Ohm):
\(U=\frac{2}{7}\frac{28/11}{6+{28}/{11}}67V.\)
De stroombron uit het Norton netwerk zal je nu allicht zelf kunnen?

Berichten: 1

Re: Stelling van th

Je moet onthouden dat bij elk (knoop)punt de totale stroom die binnenkomt gelijk is aan de totale stroom die eruit gaat.

Ik zou gewoon de formule gebruiken om te berekenen. Ik weet niet of je natuurkunde boek hebt, maar daar staan alle formules sowieso in.

Succes!

Groetjes,

Angela

Berichten: 37

Re: Stelling van th

eendavid schreef:Laat ons inderdaad naar dat voorbeeld kijken. Voor een Thévenin equivalent circuit moeten we de 67V spanningsbron, en de 2 Ohm, 4 Ohm, 5 Ohm, 6 Ohm weerstanden, vervangen door een weerstand (die je zelf al kon bepalen) serieel geschakeld aan een spanningsbron met te zoeken spanning U. De vervanging die je doorvoert is geldig voor om het even welke 'lading' (die in jouw voorbeeld de 3 Ohm weerstand en de 54V spanningsbron is). Ze is dus ook geldig wanneer er gewoon geen lading is. De spanning die dan over de twee klempunten (de twee zwarte bollen) staat is U. Samenvattend, de openklemspanning vind je door de lading weg te nemen, en dan de spanning tussen de klemmen te berekenen.

Dit doen we als volgt (7 Ohm parallel geschakeld met 4 Ohm is 28/11 Ohm):
\(U=\frac{2}{7}\frac{28/11}{6+{28}/{11}}67V.\)
De stroombron uit het Norton netwerk zal je nu allicht zelf kunnen?
bedankt voor de reacties!

kun je even uitleggen hoe je precies aan
\(U=\frac{2}{7}\frac{28/11}{6+{28}/{11}}67V.\)


komt?

en wat bedoel je precies met "de openklemspanning vind je door de lading weg te nemen, en dan de spanning tussen de klemmen te berekenen" (lading wegnemen?)

Thx

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stelling van th

Lading is een beetje ongebruikelijke term voor belasting.

Reageer