Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 567

Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Ik bemerk dat in sommigge ziekenhuizen, instellingen, bejaardenhuizen, sommigge gezinswoningen, er veel avondlicht wordt gebruikt . En meestal TL-lampen en spaarlampen die niet gedempt kunnen worden met een dimmer.

Mijn vraag is of dit nadelig is voor het bioritme, om tot een natuurlijke rust te kunnen komen die hoord bij het afsluiten van de dag; zeker voor zieke mensen ?

Lees: "melatonine" op Wikipedia(nl)

Berichten: 1.116

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Tja, mijn ervaring is dat het over het algemeen wel meevalt met dat overmatig lichtgebruik. Dat is meestal enkel op de gangen. Op andere plaatsten in dergelijke gebouwen valt het naar mijn inschatting meestal wel mee.

En tja, zieke mensen slapen als ze echt ziek zijn de hele dag. Dus daar kun je geen pijl op trekken. Maar ik kan me voorstellen dat overmatige blootstelling aan licht wel invloed kan hebben op je bioritme. Mede gezien je bioritme in grote mate afhankelijk is van je blootstelling aan licht. Zie ook: http://www.solg.nl/.

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

De vraagstelling is nogal onduidelijk. Wordt er avondlicht gebruikt in ruimtes waar geslapen wordt? Of alleen in het algemeen? Het lijkt me geen goed idee om de gangen donker te maken als daar alleen personeel loopt. Dat er op de slaapkamers licht is lijkt me net zo'n slecht idee.

Berichten: 567

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Soms is er op meerpersoonskamers toch laat op de avond nog veel licht ( + TV ).

Maar er is vooral ook veel licht in de leefruimtes waar de mensen samen vertoeven tot ze gaan slapen (doch niet altijd) .

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Maar in ruimtes waar mensen zijn tot ze gaan slapen brandt toch altijd licht? Dat is bij mij ook zo. Ik doe het licht echt niet eerder uit zodat ik in mijn slaaptoestand kom. Dus wat is dan het probleem?

Op kamers met meerdere patienten zal men tot overeenstemming moeten komen op welk moment het licht danwel de TV uitgaat. Tenzij daarvoor regels bestaan om onenigheid te voorkomen.

Berichten: 1.116

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Maar er is vooral ook veel licht in de leefruimtes waar de mensen samen vertoeven tot ze gaan slapen (doch niet altijd) .
Mogelijk is het een verschil tussen de NLse en BEse situatie (mede gezien de formulering van het geheel). In de ziekenhuizen waar ik tot op heden kom, kun je altijd vrij eenvoudig je afscheiden van elkaar (meestal door middel van gordijnen). Daarnaast is het licht 's avonds per persoon en niet per kamer (ofwel: kamerverlichting is uit en een ieder kan zijn/haar verlichting gebruiken). De hoeveelheid licht die je van elkaar krijgt door deze verlichting en TV is als je het vergelijkt met daglicht bijna verwaarloosbaar.

Berichten: 567

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Ik ga even in op de bessie betreffende de vraagstelling :

Is veel avondlicht nadelig voor het bioritme ?

Of is gedimt avondlicht beter voor ons zenuwstelsel en metabolisme ?

Is de gedachtengang en lichamelijke rust , relaxer bij avondlijk dimlicht, of slechter bij overdaad aan avondlicht ?

> Eventuueel vergelijken met dieren in het wild mag !

Berichten: 1.116

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

> Eventuueel vergelijken met dieren in het wild mag
Zoals je weet slapen vleermuizen 's nachts heel slecht, wanneer het donker is. Daarnaast slapen ze overdag met heel veel licht wel. Hieruit deduceer ik dat de hoeveelheid licht wss. totaal niet relevant is voor het vermogen tot slapen... O nee, de mens steekt iets anders in elkaar dan vrijwel alle dieren... Laten we het gewoon bij de mensen houden. Het is hier geneeskunde, niet biologie of biomedische wetenschap. Ondanks dat ik het nut van die takken van sport niet zou willen ontkennen.
Is veel avondlicht nadelig voor het bioritme ?

Of is gedimt avondlicht beter voor ons zenuwstelsel en metabolisme ?

Is de gedachtengang en lichamelijke rust , relaxer bij avondlijk dimlicht, of slechter bij overdaad aan avondlicht ?
Heb je zelf al gezocht? En... wat heb je gevonden?

Berichten: 567

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Tja Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemt, omdat bij lichtinval op het netvlies wordt aangemaakt en kalmeerd. Je kan bij jezelf uitmaken waneer dat is. Zo eenvoudig is dat. Ook matig licht = matig melatonie-aanmaak !

Op internet is ook veel te vinden over lichtterapiën met allerlij lampen (doch niet altijd specifiek voor slaapproblemen) .

Vb: www.goodlite.nl/lichttherapie-bij-slaapproblemen

De Hypothalamus is ook verantwoordelijk voor het slaap-waak-ritme, maar hoe dat precies werkt weet ik nu nog niet.

Berichten: 567

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Sorry de computer viel uit hier in de bib. Schrijffout boven ; geen melatonie maar wel melatonine; en wanneer ipv waneer !

Verder heb ik gevonden dat ritmes die zich herhalen om de 24 uur "Circadiaan ritmes" worden genoemt.

Als ik goed lees is licht niet altijd een 24-uur terugkerende factor : [wiki=nl]Circadiaan ritme[/wiki]

Wat ik hier wel in lees is het proces van Melatonine-aanmaak via de ogen, Hypothalamus, en Pijnappelklier.

Het Circadiaan ritme kan dus veranderd worden met lichttherapie.

Berichten: 1.116

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Melatonine is inderdaad het slaaphormoon. Echter het hele verhaal is net iets anders dan je beschrijft. Het wordt namelijk niet gemaakt wanneer er licht op het netvlies valt, maar wordt juist aangemaakt (of niet meer afgebroken) wanneer er geen licht op het netvlies valt.
Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of computer) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang.
De spiegel van melatonine is vnl., maar niet uitsluitend afhankelijk van licht. Dit kun je zien aan de dagcurve van melatonine. Deze is namelijk het hoogst tussen 2 en 4 uur 's nachts. Terwijl het ervoor, maar wat belangrijker is, erna nog steeds donker is (ervoor kun je verklaren met nog niet bereikt hebben van de steady-state-spiegel, zou nog kunnen met een halfwaardetijd van 35-50min).

De hype rond melatonine als slaapmiddel kan ik zelf nog steeds niet helemaal verklaren en snappen. Het schijnt wel een beetje te helpen, maar in de praktijk is er nooit echt vergelijkend onderzoek gedaan waarin een definitief verschil is gevonden. Alleen voor bepaalde subgroepen is het voor zover ik weet definitief aangetoond:

- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20712869

- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20535539

- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18036082

Kortom: het werkt het best als je oud en autistisch bent. Het gekke is dat het resultaat niet afhankelijk is van de endogene melatonineproductie. Dat haalt mijns inziens ook een beetje de rationale onder het idee uit dat melatonine een goed punt is om in te grijpen: de melatoninepiegel laat niet zo'n grote correlatie zien met het aanwezig zijn van de slaapproblemen. Je zou daarnaast verwachten dat het bij mensen met een lage endogene productie veel beter zou moeten werken dan bij mensen met hoge endogene productie.

Voorlopig gebruiken we liever nog benzodiazepinen als temazepam om slaapproblemen te behandelen.

Wat ook nog leuk is om te weten is dat melatonine in verband wordt gebracht met het onstaan van borst- en mogelijk ovarium- en endometriumkanker. Mensen die nachtdienst draaiden, vaak met veel kunstlicht zouden veel gevoeliger zijn voor dergelijke vormen van kanker. Zie bijv. http://www.nu.nl/wetenschap/1337688/nachtd...-op-kanker.html. De rationale daarachter is wel redelijk consistent: melatonine heeft namelijk ook effecten op o.a. het afweersysteem (zie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21062257).
De Hypothalamus is ook verantwoordelijk voor het slaap-waak-ritme, maar hoe dat precies werkt weet ik nu nog niet.
Als je het wel weet, moet je het even zeggen. Want dan ben jij de eerste op deze aardkloot die dat kan vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Als je het wel weet, moet je het even zeggen. Want dan ben jij de eerste op deze aardkloot die dat kan vertellen.
Hoezo dat nu weer? In je hypothalamus bevindt zich de nucleus suprachiasmaticus die onder invloed van (gebrek aan) licht het dag- nachtritme regelt. Zie post 10 van Gelukkoos.

Deze nucleus heeft afferenten naar onder andere de epifyse die melatonine aanmaakt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Hoezo dat nu weer? In je hypothalamus bevindt zich de nucleus suprachiasmaticus die onder invloed van (gebrek aan) licht het dag- nachtritme regelt. Zie post 10 van Gelukkoos.
Tja, dat is slechts een fractie van het hele verhaal. Het legt bijvoorbeeld niet uit dat ik wanneer ik een paar dagen in het donker opgesloten wordt de eerste paar dagen waarschijnlijk een vrijwel gelijk ritme zal aanhouden als de dagen ervoor (waar ik wel het verschil tussen licht en donker meemaakte). Daarnaast zie je in de link waaraan gerefereerd wordt (circadiaan ritme) dat eten ook een invloed heeft op je slaap-waak-ritme.

Kortom: mijns inziens zitten er nog wat open eindjes aan het hele verhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Kortom: mijns inziens zitten er nog wat open eindjes aan het hele verhaal.


Maar dat doet niets af aan de uitspraak: '...de hypothalamus is óók verantwoordelijk...' Dit impliceert dat andere factoren een rol spelen. Met andere woorden, Gelukkoos heeft met die uitspraak helemaal gelijk. Jij verlegt zo alleen maar de discussie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Er is nog maar enkele dagen geleden een studie verschenen die naging wat een kleine hoeveelheid licht 's nachts voor effect kan hebben op hamsters. Hamsters zijn geen mensen, da's duidelijk, maar de resultaten stemmen toch tot nadenken:

Een groep hamsters werden 's nachts (8 uren lang) gedurende 8 weken in een ruimte geplaatst waar er een beetje licht was (5 Lux = de lichtintensiteit van een TV die in een donkere kamer speelt). Een andere groep hamsters werd in een donkere ruimte geplaatst tijdens de nacht. Overdag verbleven beide groepen in een ruimte met licht (150 Lux). Men merkte op dat de hamsters na die 8 weken symptomen van depressie begonnen te vertonen. Het gaat hier om symptomen die gebruikt worden in de farmaceutische wereld om antidepressiva te testen, zoals de hoeveelheid suikerwater die ze drinken. Hamsters drinken blijkbaar erg graag suikerwater, maar hamsters met depressieve klachten drinken er minder van omdat ze niet meer zo kunnen genieten van activiteiten die ze voordien leuk vonden.

Bovendien kon men nog een stuk verder gaan dan enkel de symptomen van die hamsters: men zag ook na die 8 weken dat de hippocampus van die hamsters kleiner was dan de hippocampus van hamsters die volledig in het donker werden gezet, tijdens de nacht. En een inkrimping van de hippocampus (deeltje van de hersenen dat ook instaat voor het geheugen) is al vaker gelinkt aan depressie.

In dit geval zou het gaan om een verminderd voorkomen van de dendritic spines van de hippocampus.

De onderzoekers denken dat het mechanisme als volgt is: een beetje lichtinval 's nachts zorgt voor een onderdrukking van de aanmaak van Melatonine en dit heeft een weerslag op de hippocampus, waardoor die krimpt. Ook is het zo dat er momenteel redelijk wat onderzoek gebeurt of Melatonine bruikbaar is in de behandeling van depressie (niet enkel bij winterdepressies!).

En de auteurs verwijzen ook naar andere studies die aantonen dat 'licht' tijdens de nacht nadelige effecten kan hebben:
... These results are consistent with an earlier study by Nelson and his colleagues which found that constant bright light at night is linked to depressive symptoms in male mice. In another recent study, they found that light at night is also linked to weight gain in mice....


Er zijn natuurlijk enkele opmerkingen te maken over de studie: het gaat om hamsters, de beestjes konden zelf niet kiezen of ze wat licht wilden of niet, deze studie is blijkbaar de eerste die zo'n effect aantoont ed. Maar sowieso mag ze wel eens aanzetten tot nadenken. Net omdat we dagelijks overspoeld worden door 'licht', ook tijdens de nacht. Al zal dit voor het ene individu meer het geval zijn dan voor het andere.

De beschrijving van de studie: http://researchnews.osu.edu/archive/dimlightham.htm

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer