Intolerant tegen salicylaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 213

Intolerant tegen salicylaten

Kan iemand mij uitleggen wat er wordt bedoeld met het volgende: 'Versterkt reacties bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten'. Het heeft in ieder geval met voeding te maken, maar iedere site zegt weer wat anders. De één zegt dat het vooral in groente en fruit zit en de ander zegt dat hiermee wordt bedoeld dat er geneesmiddelen in voeding zitten.ik weet niet wat dit precies betekend en kan het ook niet duidelijk vinden. Kan iemand helpen?

Berichten: 13

Re: Intolerant tegen salicylaten

Salicylaten zijn stoffen met een salicylzuur verbinding eraan (zoek structuur maar op op wikipedia)

Deze stoffen zitten in planten en worden dus voor geneesmiddelen gebruikt en sommige mensen zijn er overgevoelig voor.

Een voorbeeld is acetylsalicylzuur, oftewel aspirine.

Berichten: 213

Re: Intolerant tegen salicylaten

Rtech schreef:Salicylaten zijn stoffen met een salicylzuur verbinding eraan (zoek structuur maar op op wikipedia)

Deze stoffen zitten in planten en worden dus voor geneesmiddelen gebruikt en sommige mensen zijn er overgevoelig voor.

Een voorbeeld is acetylsalicylzuur, oftewel aspirine.
Worden deze stoffen alleen voor geneesmiddelen gebruikt? Bepaalde kleurstoffen kunnen bijwerkingen veroorzaken als mensen intolerant zijn tegen salicylaten. Komt dit er dan op neer, dat ze niet tegen de stoffen kunnen die in geneesmiddelen worden gebruikt. En dat de kleurstof dan deze reactie versterkt

Berichten: 13

Re: Intolerant tegen salicylaten

Niet alleen als geneesmiddel nee. Het wordt ook gebruikt als een toevoeging aan voedsel om de houdbaarheid te vergroten, mensen met intolerantie kunnen daar ook last van hebben.

Ik weet niet of het ook in kleurstoffen zit, maar het zou me niks verbazen aangezien salicylzuur een veelzijdige stof is.

Berichten: 213

Re: Intolerant tegen salicylaten

Rtech schreef:Niet alleen als geneesmiddel nee. Het wordt ook gebruikt als een toevoeging aan voedsel om de houdbaarheid te vergroten, mensen met intolerantie kunnen daar ook last van hebben.

Ik weet niet of het ook in kleurstoffen zit, maar het zou me niks verbazen aangezien salicylzuur een veelzijdige stof is.


oké dankjewel. Dan kan ik verder!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Intolerant tegen salicylaten

Ik wil gewoon nog even toevoegen dat salicylzuur een bijzondere zure stof is. Het veroorzaakt sterke irritatie van de slijmvliezen in de mond, de slokdarm en de maag. Om dit te voorkomen gaat men in medicijnen gebruik maken van een veresterde vorm namelijk acetylsalicylzuur.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer