Batterijen achter elkaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

Batterijen achter elkaar

Nu ik zojuist de batterijen van mijn toetsenbord verwissel valt het mij op dat de pluspool van batterij 1 tegen de minpool van baterij twee aanligt. Wat heeft dit voor een zin? Stroomt er nu niet direct een stroom tussen deze twee polen?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Batterijen achter elkaar

Als je de pluspool van een batterij aan de minpool van een andere batterij zet je ze eigenlijk in een rijtje achter elkaar. Dit heet in serie zetten. Het alternatief is om ze parallel te zetten: je verbind dan alle pluspolen met elkaar en alle minpolen.

Een batterij heeft een spanning (in volt) en een stroom (uitgedrukt in ampere). Je ziet op een batterij of de verpakking ervan meestal wel iets van "1,5V" of 1,5 volt (de V is een afkorting voor 'volt'). Zet je twee batterijen in serie (dus achter elkaar), dan mag je de spanning van de batterijen bij elkaar optellen. Zet je ze parallel, dat mag je de stromen bij elkaar optellen

Het toetsenbord van jou heeft 3 volt aan spanning nodig om te werken. Elk van de batterijen die jij hebt heeft echter maar 1,5 volt aan spanning. Door ze in serie te zetten, levert de combinatie van 2 batterijen uiteindelijk toch de benodigde 3 volt op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Batterijen achter elkaar

Ik begrijp het volledig. Bedankt voor je antwoord.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Reageer