Transformator hs

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Transformator hs

Heb een totaal van verbuikers ( motoren en lampen en PC's ) van ongeveer 200 KW. Kan het niet meer doen met de gewone aansluiting van de netleverancier. Denk aan een gelijktijdigheids faktor van 0,6 tot 0,7. Maar hoe bereken ik juist welke trafo ik zou moeten plaatsen. Want ik heb gemerkt dat er nogal gegoocheld wordt met KVA's .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Transformator hs

Ben je bekend met de begrippen actief en reactief (of blind) vermogen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 6

Re: Transformator hs

Niet echt. Het is een opdracht voor een eindwerk, maar wil me eerst verdiepen in de wereld van de trafo's. Suggesties, boeken, literatuur, ... welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Transformator hs

Voordat je je kunt verdiepen in trafo's zul je toch eerst de basisbeginselen van elektrotechniek moeten kennen. Lijkt me dat je daar het beste kunt beginnen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 6

Re: Transformator hs

Sorry dat ik géén IR ben. Ben mijn laatste jaar bezig met elektrotechniesch installateur. En moet eerlijk zijn HS trafo's zijn tot nu toe niet aan bod gekomen. Heb me ondertussen in speed tempo verdiept in de trafo's. Interessant. Maar vind nergens in boeken hoe ze dan praktisch vertrekkend van een bestaande situatie zoals de mijne dan een trafo selecteren.

Als ik een kleine rekensom maak kom ik aan een trafo van 250KVA.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Transformator hs

KTM, het is niet mijn bedoeling om denigrerend over te komen. Echter, om de grootte van een trafo uit te kunnen rekenen moet je de bekend zijn met begrippen zoals actief en reactief vermogen, hoog/midden/laag spanning en gelijktijdigheid.

Met de gegevens in jouw eerste bericht kun je niet uitrekenen hoe groot de trafo exact zou moet zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 6

Re: Transformator hs

Wat ik tot nu toe zeker weet:

primaire spanning 11KV ( 3f)

secondaire spanning 400V ( 3f)

Gelijktijdigheid 0,6

Vermogen op secondaire = 200KW

Berichten: 171

Re: Transformator hs

Schijnbaar vermogen (kVA)=werkelijk vermogen(kW)*cos phi

Als je van kW's naar kVA's wilt, zul je dus moeten achterhalen wat de cosinus phi van je installatie is. Verder zul je nog rekening moeten houden met wat voor een verbruikers er achter zitten. Je zult je trafo moeten ontwerpen op basis van het maximaal afgenomen vermogen, niet op het gemiddeld afgenomen vermogen. Als je een paar flinke motoren moet opstarten, dan moet je daar rekening mee houden.

Berichten: 1

Re: Transformator hs

Vermogens van 3fasige transfo's worden altijd als schijnbaar vermogen aangegeven in VA(of kVA )

daar de cos phi nooit op voorhand gekend is.

Het enige dat je nodig heb om je transfo te berekenen is de nodige stroom en spanning voor je installatie.

vb:

Per fase heb ik 320A nodig op een spanning van 400V

formule : S = √3 . U . I

S = 1,73 . 400 . 320

S = 221 KVA

Als je naar de transfo types kijkt moet je een transfo nemen van 250 KVA

(Transfo types = 50KVA,100KVA,160KVA,250KVA,400KVA,630KVA enz...)

Trouwens dit is het antwoord op je vraag van 200 kw (die zal gerekend met een cos phi 0,9 een 321A zijn)

Reageer