Relatie overgewicht en beharing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Relatie overgewicht en beharing

hoi!

Ik ben zelf 'gezegend' met een overvloed aan lichaamshaar, en ben hier dan ook vrij veel mee bezig.

Na urenlang het internet af te speuren naar forums, fotos, blogs, etc. over overvloedige beharing ben ik tot de vaststelling gekomen dat er een relatie lijkt te bestaan tussen overgewicht en lichaamsbeharing. Hier valt echter nergens ook maar enige wetenschappelijke onderbouwing over te vinden. ( we hebben het hier over het mannelijke geslacht wel te verstaan, over overgewicht en beharing bij vrouwen heb ik wel een hele reeks wetenschappelijke verklaringen gevonden)

Kan er iemand mij meer uitleg geven?

indien je twijfelt over de correctheid van mijn vaststelling raad ik je aan eens naar je eigen omgeving te kijken naar mensen met veel haar ( met veel bedoel ik ook echt véél) en het internet af te speuren naar fotos van overbehaarde mannen ( vooral de zoekterm 'back hair' in google geeft bijna uitlsluitend mannen weer die ook in meerdere of mindere mate aan overgewicht lijden).

Berichten: 1.116

Re: Relatie overgewicht en beharing

Ik weet niet in hoeverre het klopt dat overmatige adipositeit werkelijk voor overbeharing zorgt.

De medische term hiervoor is overigens hypertrichose. Dit kan enerzijds veroorzaakt worden door een aandoening (bijv. hirsutisme, als je vrouw bent) en anderzijds gewoon een variant van het normaal zijn.

Een zoektocht levert mij geen relatie tussen hypertrichose en obesitas op. Wat overigens niet zegt dat de mate van beharing binnen het `normale` spectrum niet gerelateerd zouden kunnen zijn aan obesitas. Er zijn wel verschillende ziektebeelden waarbij obesitas en een verandering van het beharingspatroon (zowel vermindering, toename als lokatieveranderingen. Zie bijv. PCOS) samengaan.

Het enige wat ik er over kan vinden en wat er mogelijk mee te maken heeft is: "Mensen

met obesitas hebben vaak hoge insuline levels in het bloed. Hierdoor wordt er dus ook veel

testosteron geproduceerd, wat waarschijnlijk een invloed heeft op de cyclus" (gooi in google, dan komt de bron waar ik het uithaal vanzelf uit). Als je echter een soortgelijke zoekopdracht in het engels doet komt daar vervolgens exact het tegenovergestelde uit: http://www.google.nl/search?q=obesitas+hog...ved=0CFgQ_wEwCg.

Kortom: ik weet niet of de relatie bestaat. Maar als deze bestaat is het volgens Engelse bronnen eerder een omgekeerde relatie dan de relatie die jij beschrijft. Mogelijk dat er anderen zijn die hier meer over weten?

Reageer