Thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Thermodynamica

Hallo ,

Ik ben een oefentoets aan het maken en ik vast te zitten bij de volgende opgave.

Een ketel met een rendement van 80% verbruikt per uur 200 kg olie met een stookwaarde van 40 MJ/kg. Per kilogram brandstof ontstaat bij de verbranding 15 mn3 rookgassen die met 160 °C en een druk van 1 bar de ketel verlaten.

Overige gegevens:

Specifieke gasconstante rookgassen R = 280 J/kgK

Gevraagd

a. Bereken de hoeveelheid rookgassen in kg/h.

Na uren zoeken op internet en zoeken in de desbetreffende handboeken , kan ik nog steeds geen verband vinden tussen de gegeven waarden en de dichtheid van de rookgassen. De oplossing voor de vraag moet zijn :3976 kg/h .

Ik neem aan de de hoeveelheid rookgassen te berekenen is met 200 * 15 = 3000M3. Maar hoe dit dan met de beschikbare gegevens omgezet kan worden in kg/h is me niet duidelijk.

Is er iemand die een tip kan geven die leidt tot de uitwerking .

Alvast bedankt ,

Sam

Berichten: 4.246

Re: Thermodynamica

Misschien kan je de ideale gaswet gebruiken.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 3

Re: Thermodynamica

hoi ,

Met de ideale gaswet ben ik ook al aan de slag gegaan.

Hiermee kan ik n berekenen volgens

P.V = n.R.T

100000 * 1 = n* 8.314472 *433

n= 27,77

Alleen is M van het rookgas niet gegeven , anders zou ik die waarde met n vermenigvuldigen met als resultaat de dichtheid in Kg/M3.

Gr Sam

Berichten: 3

Re: Thermodynamica

@ dirkwb

Je hebt inderdaad gelijk , er is ook een formule voor de specifiek gasconstante : p.V= m.Rs.T

Zo is het raadsel opgelost.

bedankt

Berichten: 4.246

Re: Thermodynamica

Inderdaad! Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook even naar moest kijken, maar je moet inderdaad de goede vorm van de ideale gaswet gebruiken.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer