Isolatie op basis van reflectiefolie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Isolatie op basis van reflectiefolie

Hallo,

Ik ben van plan mijn houten vloer tussen de balken te gaan isoleren. Daar zijn verschillende mogenlijkheden voor. Naast de traditionele manieren van isoleren door direct een materiaal met een warmteweerstand op de 'schil' van de woning te plakken, zijn er ook produscten die werken op basis van reflectie van de infrarood-straling.

Alvorens ik een keuze maak, wil ik via dit forum eens polsen hoe men denkt over isolatie op basis van refletie.

Vooral meningen over de onderstaande pdf, ben ik naar benieuwd.

http://www.isobooster.eu/images/stories/pdf/reflectie.pdf

Met vriendelijk groet,

Stijn

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Isolatie op basis van reflectiefolie

Reflectie werkt niet als de isolatie onder de vloer zit. In de schil van het huis is geleiding namelijk de grootste warmteverliezer. Het plakken van een materiaal met een hoge warmteweerstand heeft daarom sterk de voorkeur.

Materialen die met reflectie werken, werken wel in de ruimtes zelf. Denk bijvoorbeeld aan radiatorfolie. Dit is een infrarood reflecterend materiaal dat achter de radiator wordt geplakt en voorkomt daarmee dat de helft van de stralingswarmte van de radiator naar de muur gaat.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 1

Re: Isolatie op basis van reflectiefolie

Geachte lezers,

reflecteren van warmte of koude werkt altijd, mits er maar een afstand is tussen de warmte/koude bron en het reflecterend materiaal. Ons menselijk lichaam kan niet altijd de straling waarnemen omdat ons gevoels bereik beperkt is, maar elk product straalt warmte of koude uit, sommige sterker dan andere.

Dus ook onder de vloer waarbij het zand een bepaalde(ongeveer 12˚) temperatuur heeft.

Om een link te leggen naar dagelijks gebruik van reflectie als isolatie middel geef ik u een aantal voorbeelden:

thermo kleding ipv 3 wollen truien

reflectie tas voor koeling diepgevroren producten uit supermarkt

reflectie scherm op voorruit auto tegen zonnestraling

folie om het lichaam warm te houden , onderkoeling tegen te gaan door het Rode kruis, en ambulance personeel ipv de dikke wollen deken

folie aan binnen zijde van buitenste glaslaag van isolatie glas om de straling tegen te houden, we noemen dit HR ++ glas en is door iedereen geaccepteerd.

Gelukkig zijn er steeds meer medestanders die geloven en achter de nieuwe manier van isoleren staan.

W kijken met ze allen tv alleen niet meer een grote kast met een klein zwart wit scherm.....

we bellen mobiel maar kunnen veel meer met de toestellen dan dat alleen, vroeger kon je alleen bellen....

de werking is verbeterd, het principe is het zelfde alleen de technieken zijn door ontwikkeld en verbeterd!!

Reageer