Hulp schakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hulp schakeling

Hallo,

Ik ben een VWO 6-leerling en ik ben momenteel met mijn profielwerkstuk bezig. Hiervoor ben ik een elektrisch apparaat aan het ontwerpen.

Ik heb een probleem met de schakeling, ik ben een totale leek op het gebied van elektrotechniek.

Ik zal het idee proberen uiteen te zetten.

Ik heb één motor, die moet kunnen draaien op verschillende, vooraf bepaalde, snelheden. De hele schakeling heeft 1 spanningsbron. Voor elke rotatiesnelheid heb ik een aparte drukschakelaar. Het probleem is nu dat deze schakelaars tegelijkertijd ingedrukt kunnen worden en het apparaat dan niet meer goed functioneert. Ik moet dus een manier vinden om verschillende snelheden (dmv verschillende voltages) te krijgen voor elke drukschakelaar, maar exclusief.

Ik zat te denken aan een soort XOF-poort, maar door zo'n poort kan ik geen verschillende voltages sturen, wel?

Ik geloof zelf dat de oplossing nooit heel moeilijk kan zijn, maar na lang brainstormen ben ik nog steeds nergens op gekomen.

Groet,

Maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Hulp schakeling

Je kan relais tussen de voedingen en de motor zetten. Deze relais schakel je dan met een kleine logische schakeling.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 171

Re: Hulp schakeling

Hoeveel verschillende spanningen wil je gebruiken. Anders kun je kijken naar druk knoppen met een maker en een aantal verbrekers. Door de juiste manier van schakelen kun je er voor kiezen dat als je twee drukknoppen tegelijk in drukt dat altijd de langzaamste of snelste snelheid wordt gekozen. Als je meer dan vier snelheden hebt, wordt dit echter wat onpraktisch.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Hulp schakeling