Rechtshandig geordend drietal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Rechtshandig geordend drietal

Zoals de titel al zegt, kwam ik in een zelftestbundel de woorden 'rechtshandig geordend drietal' en 'linkshandig geordend drietal' tegen... Kan iemand mij zeggen wat dat is? Het heeft iets met vectoren te maken denk ik.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Rechtshandig geordend drietal

Wanneer je de richtingen in je assenstelsel aanduidt met x, y en z kun je x en y haaks op elkaar uitzetten, en vervolgens kijken welke kant je op zou bewegen als je van de positieve x-as naar de positieve y-as zou roteren met een normale schroefdraad (die rechtshandig is: rechtsom = schroef ergens in draaien, linksom = schroef ergens uithalen) Wanneer de positieve y-richting bijvoorbeeld naar boven is op je beeldscherm en de positieve x-richting is naar rechts, dan krijg je de z-richting door een denkbeeldige schroefbeweging te maken van de x-as naar de y-as (linksom in dit geval dus) en te kijken wat een standaard schroefdraad zou doen. Linksom = eruit, en als je je voorstelt wat er dan met een schroef gebeurt wanneer je dat doet komt ie naar je toe, het hout uit zeg maar. De positieve z-as wijst dus je scherm uit, naar je toe. Dit is een rechtshandig assenstelsel, oftewel in jouw terminologie een 'rechtshandig geordend drietal' x,y,z. x, y en z zijn dus alledrie eenheidsvectoren die de hoofdrichtingen van je coordinatenstelsel aanwijzen in de 3D-ruimte. Bij een linkshandig geordend drietal x,y,z of een linkshandig assenstelsel zou de z-as de andere kant uit wijzen, in dit geval je beeldscherm in.

Re: Rechtshandig geordend drietal

N.B. Het uitwendig product wordt bepaald aan de hand van een rechtshandig georienteerd stelsel.

Reageer