Buiging bij fietsconstructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Buiging bij fietsconstructie

Hey iedereen,

Ben nieuw hier en zit met een aantal vraagjes.

Ik ben ondertussen bezig met m'n eindwerk. We moeten (met 3) een fiets ontwerpen voor 3 personen. Het doel bestaat erin om zo snel mogelijk te kunnen rijden. Nu zijn we al tot de conclusie gekomen om in tandem-formatie te zitten en in logpositie. We hebben wel een hele kooi errond gebouwd en we werken momenteel met 3 wielen. Het ontwerp is zo goed als af. Hier en daar zijn er nog een paar dingen niet compleet, maar we werken eraan.

Nu is m'n vraag hoe je de sterkteberekeningen zoals buiging en dergelijke kan berekenen met zo'n ingewikkelde vorm.

Er komen nu al 3 personen erop (100kg/pers. gerekend) en de constructie weegt 150kg (zonder stoelen/wielen/tandwielen/kettingen)

Ik kan de buiging van 1 profiel al berekenen, maar ik weet niet precies hoe ik het moet berekenen met zoveel krachten en die constructie. We werken met de formule van de spanningen en de weerstandsmomenten in school. Maar we zitten nog maar bij de basis zegmaar.

In de bijlage een foto van ons ontwerp.

Anthony
Bijlagen
SterkteleerFrame.jpg
SterkteleerFrame.jpg (166.02 KiB) 295 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Buiging bij fietsconstructie

Bij het onderwerp constructies kun je via handige links mijn website bereiken met oa een programma voor tralieliggers ( FORTRAW)in W-liggervorm,zoals jullie weergaven (dus je kunt daar twee stuks aan elkaar koppelen.)

Je ziet dit soort tralieliggers veel gebruikt in de kassenbouw en tuincentra en je ziet aan mijn berekening,waarbij de belasting werd getaxeerd ,je niet zo'n zwaar geval krijgt,als jullie denken;bereken maar eens op het dubbele van mijn ingevoerde belasting.

Het berekeningssysteem is normaal te gebruiken voor dakbelastingen,maar kun je gemakkelijk qua belastingen voor jullie doel gebruiken;een vb.berekening voegde ik bij.

Voorbeelden te zien onder spantschemas .

Vb berekening,spantlengte 270 cm en hoogte ca.20 cm:
Bijlagen
TANDVAR.DOC
(4.71 KiB) 120 keer gedownload
TANDEM3P.DOC
(4.72 KiB) 121 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Buiging bij fietsconstructie

Zoals je zult zien is het 1e spant berekend op 75 kg/m,dus dubbel 150 kg/m en het tweede spant op 200 kg/m en dus dubbel 400 kg /m met ook nog een gering gewicht.

Het is mogelijk dat de fietsers tussen de tralieliggers komen te zitten,dus moet je die verder uit elkaar zetten,maar gezien een stuurbreedte van normaal 50-54 cm en bovenkant van de spanten op max.zadelhoogte,zal die 50 cm hoh niet ver van de realiteit zijn

Wel enkele tussenkoppelingen te gebruiken ivm stabiliteit;mogelijk bij de zadelpennen.

Nog een vb. -als ik goed doorgaf- van een W-ligger.
Bijlagen
Wligger.jpg
Wligger.jpg (65.17 KiB) 290 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Buiging bij fietsconstructie

Als je die twee liggers naast elkaar bekijkt,geeft dat wel ergonomische problemen bij gebruik;ik bekeek het zuiver rekenkundig.

Op-en afstappen lijkt me niet zo eenvoudig;vandaar het meest eenvoudige ,neem een ligger,maar bereken die wel op

dwarsbelasting bij vallen;dat zou inhouden ,over dwars moeten de onder-en bovenkoker bijv een val van 150 cm kunnen verdragen op een valpunt in het midden; dat zou je kunnen bekijken na het resultaat van de spantberekening en kunt zien of die beide profielen voldoende zwaar zijn.

Nogmaal succes met je werkstuk.

Reageer