Massa zwart gat berekenen zonder omheendraaiende ster

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 6

Massa zwart gat berekenen zonder omheendraaiende ster

Hoi,

mijn profielwerkstuk (vwo6) gaat over zwarte gaten en ik ben nu bij het onderdeel 'massa van een zwart gat' gekomen. ik weet al hoe ik de massa van een zwart gat kan berekenen wanneer er een ster om het zwarte gat heen draait. (http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=102381)

mijn vraag is echter of het ook mogelijk is om de massa te berekenen wanneer er géén ster om het zwarte gat heen draait en hoe dat dan mogelijk is. Of draait er om elk zwart gat wel een ster en is het overbodig om hier over na te denken?

Mvg,

Arjen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Massa zwart gat berekenen zonder omheendraaiende ster

Mogelijk worden buiten het zwarte gat ionen dermate heftig versneld, dat röntgenstraling wordt opgewekt en op aarde waarneembaar is. Ik weet niet hoe je daarmee de massa zou kunnen bepalen. Dat lijkt me echt iets voor een beroepsastronoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Massa zwart gat berekenen zonder omheendraaiende ster

Het is nuttig om dit te bekijken om een algemeen beeld te krijgen.
Astrophysicists searching for black holes thus have to rely on indirect observations. A black hole's existence can sometimes be inferred by observing its gravitational interactions with its surroundings.
Dus een geïsoleerd zwart gat, met een voldoende zware massa, kunnen we niet waarnemen. Zoals Thermo al zegt, kan wel één en ander worden afgeleid uit de accretieschijf. De sectie over quasi-periodic oscillations (en de referentie die daar wordt aangehaald) ihb vermeldt een andere mogelijkheid om de massa van een zwart gat te zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Massa zwart gat berekenen zonder omheendraaiende ster

Nu gebruik ik enkel mijn eigen inzicht, maar volgens mij is het ook mogelijk om de massa van een zwart gat te bepalen a.d.h.v. zijn Einstein-ringen.

Hiervoor heb je niets nodig dat er rond draait, maar wel dingen die er achter staan... (wat meestal het geval is)

Een andere manier is om de Hawking-radiation van het zwarte gat te meten. Hieruit kun je ook de massa afleiden.

Maar zoals gezegd, ik leid dit enkel af op eigen inzicht, en weet niet of deze praktisch werken...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Massa zwart gat berekenen zonder omheendraaiende ster

Hawking-straling is nog niet experimenteel waargenomen (wegens te zwak bij grote massa).

Ook de 'gravitational lensing' methode is experimenteel moeilijk: zoals je in de reeds aangehaalde wiki-link kan lezen is ook dit nog niet waargenomen bij zwarte gaten (uiteraard wel rond sterrenstelsels). De reden hiervoor is dat de afbuiging zeer klein is. Eigenlijk zou men al heel blij zijn wanneer gravitational lensing rond Sagittarius A (waarvan de massa reeds gekend is) kon worden waargenomen. Dit zou een nieuwe test van algemene relativiteit leveren, omdat de tot nu waargenomen gravitationele lenzen steeds in de 'weak deflection limit' zaten. In het kort, dit zal (in de voorzienbare toekomst) niet leiden tot het bepalen van de massa van een zwart gat waarvan de massa nog niet gekend is.

Berichten: 651

Re: Massa zwart gat berekenen zonder omheendraaiende ster

"Nog nooit eerder werd de massa van een superzwaar zwart gat zo nauwkeurig gemeten. Het zwarte gat bevindt zich in een sterrenstelsel met de naam NGC 1332 en werd in kaart gebracht door de telescoop ALMA in de Chileense Atacama-woestijn. Met behulp van 66 schotelantennes werd de straling opgevangen van gas dat om het zwarte gat cirkelt. Door de snelheid van dit gas te berekenen (1,8 miljoen kilometer per uur) konden wetenschappers bepalen hoe veel massa het object heeft."
 
Nu maar hopen dat het niet te paranormaal is....

Reageer