Water onder lage druk verdampen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Water onder lage druk verdampen

beste mensen,

Ik ben bezig om iets te bedenken voor de ontwikkelingslanden. DAarmee wil ik zout water verdampen. En dat wil ik d.m.v. lage druk bereiken. Nou is mijn vraag hoe je lage druk in een vat krijgt. Ik dacht zelf dat je dan gewoon de lucht eruit zuigt d.m.v. een vacuumpomp. Maar is dat wel zo.

En hoe zouden de ontwikkelingslandenmensen de watertank op lage druk kunnen krijgen met hun beschikbare middelen...?

Het klinkt miss vaag, maar hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

groeten uit friessland

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Water onder lage druk verdampen

lage drukken krijg je inderdaad door middel van een vacuumpomp. In ontwikkelingslanden zou je deze vacuumpomp op wind of zonneenergie kunnen laten draaien.

Een andere manier om een lage druk te krijgen is om een open vat warm te laten worden (bijvoorbeeld overdag in de zon). Vervolgens sluit je het vat af en laat je het af koelen (bijv 's nachts). Doordat de lucht in het vat afkoelt en er geen lucht bij kan komen zal de druk dalen. Is een stuk minder praktisch dan een vacuum, maar wel leuk. Daarnaast is het een proef die je zelf uit kunt voeren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Water onder lage druk verdampen

Bekijk eens de zoetwatermaker op een schip.

Reageer