Welk lampje brandt het felst?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

Welk lampje brandt het felst?

Ik heb een probleem met het beantwoorden van vraag C uit dit onderdeel:

In een serieschakeling brande twee lampjes. Lampje 1 is het vorlampje (6V;0.4A) en lampje 2 is het achterlampje (6V;0.1A) van een fiets.

A bereken de weerstand van beide lampjes (wet van Ohm - geen probleem) respectievelijk 15 en 60 ohm

B om de lampjes goed te laten branden is een spanning van 12 volt gekozen. Bereken de stroomsterkte die zal gaan lopen bij 12 volt (tevens geen probleem - weerstand van de lampjes optellen en de wet van Ohm gebruiken)

12 volt / 75 ohm = 0.16 ampere

C welk lampje zal zo het felst branden? Ik dacht het achterlampje, omdat deze de hoogste weerstand heeft. Maar is dit correct?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Welk lampje brandt het felst?

omdat deze de hoogste weerstand heeft
Ik denk ook dat dit lampje inderdaad het hardste zal branden en de weerstand is daar een aanleiding voor, maar er moet in mijn ogen nog iets volgen.

De weerstand is hoger, dus ..... en daarom zal het lampje harder branden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Welk lampje brandt het felst?

Het lampje met het grootste vermogen brandt het felst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Welk lampje brandt het felst?

Het lampje met het grootste vermogen brandt het felst.
Niet als je twee lampen met verschillend nominaal vermogen in serie zet, zoals hier het geval is. Dan gebeuren er ogenschijnlijk rare dingen.

Laten we die discussie zonodig voortzetten als Xenion en Isaac Newton klaar zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Welk lampje brandt het felst?

Jan van de Velde schreef:Niet als je twee lampen met verschillend nominaal vermogen in serie zet, zoals hier het geval is. Dan gebeuren er ogenschijnlijk rare dingen.

Laten we die discussie zonodig voortzetten als Xenion en Isaac Newton klaar zijn.


Ik geloof dat thermo bedoelt: de lamp die in die configuratie het meeste vermogen levert. Dat is ook het punt waar ik naartoe wil.

Berichten: 186

Re: Welk lampje brandt het felst?

De lampjes staan in serie dus de stroom

is hetzelfde. Dan is het produkt I x U het

grootst voor het lampje waar de meeste

spanning over staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Welk lampje brandt het felst?

Celtic schreef:De lampjes staan in serie dus de stroom

is hetzelfde. Dan is het produkt I x U het

grootst voor het lampje waar de meeste

spanning over staat.
Inderdaad, ditzelfde dacht ik ook. Omdat de weerstand hoger is zal de spanning ook hoger worden.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Welk lampje brandt het felst?

Dat is wat ik wou horen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Welk lampje brandt het felst?

Ik geloof dat thermo bedoelt: de lamp die in die configuratie het meeste vermogen levert. Dat is ook het punt waar ik naartoe wil.
Dat is de juiste interpretatie.

Reageer